De periode dat onze afstudeer stagiaires aanvangen met hun stages is weer begonnen. Voor hen en voor Watersportcamping Heeg een altijd spannende periode.
Voor beide staat er weer een hoop op het spel, immers de studenten willen zoveel mogelijk leren en zichzelf klaar stomen voor de arbeidsmarkt en Watersportcamping Heeg wil de klantwaarde verbeteren waardoor het weer een betere marktpositie zal bereiken.
Er zijn al wat gesprekken vooraf aan de eerste werkdag geweest natuurlijk. Kiezen voor een afstudeer "plek" is niet niks. En ook is lang niet elke afstudeerstagiaire geschikt of passen voor Watersportcamping Heeg.
De nodige mailtjes zijn heen e weer gegaan en dan is de dag aangebroken waarop de stagiaire ontvangen wordt. Meestal wordt deze gebracht door een dierbare, gelukkig maar want op die manier weet het thuisfront ook waar de student terecht is gekomen en kunnen ze zich een beeld vormen over het bedrijf en de omgeving.
En net zoals dat gasten zich verwacht moeten voelen om zich thuis te kunnen voelen geldt hetzelfde natuurlijk voor de afstudeerstudent. Zoals Roos Vonk wel heeft gemeld, een eerste indruk maak je maar een keer.
Duidelijk dus dat dat eerste moment al cruciaal is. We nemen er de tijd voor, in het chalet is de kachel al lekker aangezet en er staat een verse bos bloemen klaar met een lief kaartje waarop de stagiaire welkom wordt geheten.
In de receptie wordt koffie en of thee gemaakt voor de student met zijn eventuele begeleider en de sleutel van het chalet wordt overhandigt. Net als een kaartje van de omgeving en de camping zelf. De eventuele begeleider krijgt een brochure met daarin ook de contact gegevens.
En waarom hierover een blog schrijven? Omdat ik vaak merk dat bedrijven met het potentieel werkkapitaal, de stagiaire minder bewust omgaan. Hierdoor kan het gebeuren dat de stagiaire zich minder thuis voelt en dus ook minder zal presteren en minder enthousiast zal worden/zijn. Dat moet je niet willen als organisatie!
Juist binnen organisaties waarbij innovatie en pionieren zoals bij Watersportcamping Heeg het geval is, is het van het grootste belang dat de stagiaire zich thuis voelt. Alleen dan zal deze worden uitgedaagt om buiten de gebaande paden te denken. En, alleen dan kunnen we echt nieuwe producten en diensten ontwikkelen, en die hebben we keihard nodig in de recreatie, willen we klantwaarde van betekenis blijven bieden.
Bovendien als je als organisatie je stagiaire prima ontvangt, zal deze dat herinneren en ook de gasten zo ontvangen, zoals de gast ook ontvangen wil worden, als een verwachte gast die verwent en verrast wil worden.
Wees welkom, een groet & een glimlach, Karin Veldhuizen/Watersportcamping Heeg
wch@watersportcampingheeg.nl
Geen opmerkingen:
Een reactie posten