-0515-442328-

dinsdag 26 november 2019

innovatie door plotse ontmoetingen

Van de week hoorde ik het weer, de meeste innovaties ontstaan door plotselinge ontmoetingen. Ik graaf in mijn geheugen; "Is dat wel zo?" Ik kan niet anders dan het te beamen. Ook de meeste innovaties bij ons ontstaan door plotselinge ontmoetingen.

Tuurlijk zijn er ook heel wat innovaties ontstaan doordat ik heel bewust hiernaar opzoek was. Door bv. naar een beurs te gaan zoals de Glamping Show of de Dutch Design Week. Maar het merendeel van de innovaties bij ons op de camping vinden hun oorsprong in een toevallige ontmoeting!
Neem nu bv. de afspraak die ik komende week heb met de Beeldend Kunstenaar van het AZC. Samen met haar gaan we kijken of we een mooi project kunnen ontwikkelen waarbij onze camping gasten, vermengen met bewoners van het AZC. Hoe weten we nog niet precies. Hoe ik met haar in contact kwam? Doordat ik bij de ledenraad Belle weer even sprak. En toen dacht ze, Karin, jij moet contact opnemen met Hilda van het AZC. Zo gezegd, zo gedaan. Want als Belle dat zegt, dan moet ik dat gewoon natuurlijk doen. Als ik Belle niet tegen het lijf was gelopen, als Belle niet toevallig had gedacht van Karin en Hilda, die kunnen vast wat met elkaar. Dan hadden we nooit samen een project ontwikkeld.
Een nog onverwachter project was toen ik onze Tweeling naar hun schoolreisje bracht. Je kent dat wel, wachten tot alle leerlingen er zijn. Een vrouw van een van de mee-reizende docenten stond ongeveer naast me. Als snel wist ik wat zij deed, ze is activiteiten begeleidster in een oudere centrum. Al snel kwamen we op het idee om gebreide slingers te bestellen die Friese oma's hebben gebreid. Ter aankleding van de camping. Weer een ander voorbeeld van de laatste maanden is met Herman die ik ontmoete bij het MDK. Hij gaf een presentatie over inclusief ondernemen. Een kring van 8 ondernemers die samen werken aan hun organisatie en elkaar spiegelen en verbeteren. Het concept vond ik mooi dus dacht ik: Hoe kunnen we hier een kring ontwikkelen? Niet lang daarna zaten Herman, zijn compagnon en ik in Zwolle te bedenken hoe we dat kunnen doen.
Als ik Herman niet toevallig had gesproken na zijn presentatie, dan had ik nooit samen met hem afgesproken in Zwolle.

Ik kan zo nog wel even door gaan. Maar wat is nu de kern van dit verhaal? Ga veel naar buiten, laat je verrassen en verwonderen. Je weet nooit waar die toevallige ontmoeting op de loer voor je ligt. En eerlijk waar, met een andere, onbekende persoon, kan je vaak meer samen doen, dan dat je zo op het eerste gezicht denkt! En mocht jij nu al een ideetje hebben wat jij en ik wel samen zouden kunnen gaan doen, laat je het mij dan weten? Wees welkom, de polletjes Watersportcamping Heeg.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten