-0515-442328-

maandag 21 juni 2021

wat als je telkens kiest voor de optie waardoor de wereld wat mooier wordt?

 

Als ondernemer koop je wekelijks producten in. Bij de inkoop bepaal je zelf al, waarvoor je kiest. Kies je voor de meest duurzame optie? Of kies je liever op de meest goedkope optie? Of de meest kwalitatieve optie? Het is maar net waar je je focus op legt. Ik moet zeggen, sinds we duurzaamheid steeds meer en meer als focus hebben, opent er zich een wereld voor me, die ik voorheen nog lang niet helemaal kende.

Neem nu planten. Ik had geen idee wat het meest circulaire plantje van Nederland was. Nooit over nagedacht trouwens! Maar sinds we meer en meer de focus op onze camping hebben op duurzaamheid, kwam ook dit plantje plots bij ons in beeld. Vlas, zorgt voor de grootste biodiversiteit omdat het het bloemetje is, dat voeding geeft aan het meest brede spectrum insecten. Het bloemetje later lijnzaad is geworden waarvan weer lijnzaadolie van gemaakt kan worden. In het steeltje zit vlas, waar je linnen van kan maken. Het strootje is prima voor in het kippenhok (of natuurlijk een ander dierenhok). Kortom, vrijwel alles van dit plantje is te gebruiken en helpt enorm om de wereld wat mooier te maken.

Vanmorgen moest ik weer dieselolie bestellen voor onze grasmaaier. En ook dan vragen we; welke dieselolie is de minst vervuilende? Immers, de ontwikkelingen staan ook binnen dit vakgebied niet stil.Daarvoor moest ik wel de EN normering opvragen. De wat? Ik onze leverancier bellen van de grasmaaier. Die wist het ook niet, toen de importeur bellen. Die wist het ons zo te vertellen. Kortom, steeds maken we weer nieuwe, kleine stapjes die ons helpen de wereld wat mooier te maken.

Daar waar je focus op aan gaat brengen, ga je jezelf verder ontwikkelen. Kom je nieuwe dingen tegen en lukt het je beter om verdiepende stappen te maken. Je focus werkt dan als het ware als een vliegwiel. Je doet het thema, in ons geval duurzaamheid, er niet even bij, maar je neemt het vol continue mee bij al je beslissingen. We zijn benieuwd, waar leg jij je focus op en hoe werkt dat voor jou? Laat je ons ons weten? We kijken uit naar je reactie, de polletjes.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten