Het is een interessante vraag natuurlijk; Ga je de middenmoot stimuleren en helpen ontwikkelen om een topper te worden? Of ga je de toppers stimuleren nog geweldiger te worden? Het zijn de strategische vraagstukken waarover de verschillende provinciale besturen zich hebben gebogen. De ene kiest voor dit, de ander voor dat.
Tijdens de toerisme top van afgelopen maandag werd duidelijk wat de meest strategische keuze zou zijn nl. zorg dat de toppers nog geweldiger worden! Want van een topper een beste te maken, zijn veel onzekere stapjes nodig. Dat is een groot experiment. Je weet vooraf niet wat een goede stap is of wat een flop stap zal zijn. Voor dat experimenteren heb je niet alleen lef nodig, maar ook heel veel ruimte en budget. Daar moeten de toppers in worden gefaciliteerd. Immers, deze uitdagende tijd, met al haar maatschappelijke problemen, vraagt om een totaal nieuwe aanpak. Niemand weet nu, wat de beste methode is, wat de beste stappen zijn. Laten we die top organisaties stimuleren om dit avontuur aan te gaan. Natuurlijk mag je dan van ze vragen om alle ervaringen te delen met iedereen. Er is namelijk genoeg tijd, energie en financiƫle middelen gegeven door de belasting betalers.
Zo kunnen de bedrijven die nog geen toppers zijn, zich laven aan de juiste stappen nemen, zoals de geholpen toppers die ook hebben genomen. Zo worden zij vrijgehouden van alle flops!
Zo kunnen we kijken of en hoe eventueel de wet en regelgeving aangepast moet worden. We hebben in het experiment al beter kunnen zien waar het eventueel zou kunnen gaan schuren!
Zo kunnen we sneller allemaal stappen maken, goedkoper en beter.
later tijdens de Toerisme Top sprak ik een bestuurder uit Zeeland. In Zeeland worden de toppers geboost, krijgen experimenteer ruimte en delen dat met iedereen. Ook met de Friese ondernemers! Dat maakt dat je voor toekomstige leisure vraagstukken veel antwoorden kan vinden in Zeeland. Dat zorgt ervoor dat de moeilijke weg van innovatie al wat geplaveid is door de toppers en de volgende makkelijker door kunnen lopen. "Ons bin zuunig" zeggen ze in Zeeland, daarom zetten ze het liefst elke bestede euro goed in!
Ik ben benieuwd, zouden ze deze strategie ook op gaan pakken in Friesland? Wat denk jij, wees welkom, de polletjes Watersportcamping Heeg.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten