-0515-442328-

vrijdag 30 september 2022

gedrag wordt pas aangepast wanneer er grote passie of noodzaak is

 Geen fotobeschrijving beschikbaar.Dat is het, plots hoorde ik dit zinnetje op T.V. en het bleef maar in mijn hoofd dansen. Wanneer mensen weinig passie voelen voor duurzaam ondernemen of duurzaam leven, dan kan je eigenlijk doen wat je wilt, maar dan krijg je pas een gedragsverandering wanneer de noodzaak heel hoog is. En eerlijk, ook ik heb nu gewoon een extra warme trui aangetrokken en de verwarming (nog) niet aangedaan. Is prima te doen met die extra trui trouwens!

Tijdens de corona crisis zagen we al dat we heel snel, massaal, eindelijk de auto konden laten staan. Op zaterdag 28 maart 2020 reed er vrijwel niemand op de snelweg! De meeste mensen bleven thuis en hoopte zo gespaard te blijven voor deze nare ziekte!

Er konden razend snel vaccins ontwikkeld worden en op de markt gebracht worden. De gemeentes konden super snel doorkomen met hun financiele ondernemers-corona uitkeringen. 

We voelden massaal de noodzaak, en waren echt gemotiveerd om snel ons gedrag aan te passen. Maar de klimaatverandering is anders. Die gaat misschien niet radicaal genoeg, om de noodzaak er echt van te beseffen. We zien, voelen, ruiken en horen de effecten misschien niet indringend genoeg.

Nu met de energie crisis blijkt dat ook ik plots de verwarming (nog) niet aan heb gedaan, maar een lekkere dikke trui. Ik was al kampioen douchen binnen 3 minuten, en dan ook nog eens de kraan uit bij het inzepen! Maar de kamertemperatuur laten zakken tot minder dan 19 graden, dat is voor mij nieuw.

Wat moet er gebeuren om die noodzaak dat we echt anders moeten gaan leven, echt te gaan voelen? Qua klimaat, qua biodiversiteit, qua......eigenlijk gewoon alle SDG's? Ik ben benieuwd, wat denk jij? Wees welkom, de polletjes Watersportcamping Heeg.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten