-0515-442328-

donderdag 18 juni 2020

is inefficientie de meest effectieve manier om menselijk geluk te leveren?

Het zou zomaar kunnen, dat inefficiƫntie wel de meest effectieve manier is, om menselijk geluk teweeg te brengen. Als ik terug denk aan al die keren dat ik hier aan de balie of aan de telefoon een gezellig of interessant praatje heb met (potentiƫle) gasten van de camping heb, kan ik niet anders of ik voel dat dit precies is wat het verschil maakt met andere campings. Niet alleen t.b.v. het geluk van de gast, maar zeker ook voor mijzelf.

Dat is het voordeel om zelf als ondernemer te mogen bepalen voor wat en met wie ik een praatje houd en wanneer. Ikzelf maak de afweging of ik dit qua (eigen) geluk of qua commercie kan verantwoorden of niet. Immers, het is mijn eigen tijd.

Maar wat nu als je het gaat faciliteren zoals deze supermarkt met hun kletskassa doet?

Dan kan de gast zelf kiezen of die zin en tijd heeft om gezellig te gaan kletsen of niet. Bovendien, het is voor iedereen helder, ook voor de werkgever!

Want daar zit het probleem voor een groot deel. Ikzelf mag van mijzelf wel gezellig kletsen. En ja, het klopt, als een gast met de eigenaar zelf praat, is dat anders dan praten met een medewerker. Maar dat wil niet zeggen dat alle gezellige praatjes met medewerkers niet zouden bijdragen aan het menselijk geluk. Voor de medewerker is het iig gezellig en maakt het werk wat leuker. Maar voor de gast is het ook vaak gezelliger.
Als werkgever zie ik natuurlijk vaak mijn medewerkers praten met een gast. Hun werk is bv. om het toiletgebouw schoon te maken, en dan staan ze al 4 minuten te praten met een gast......ZONDER ONDERTUSSEN SCHOON TE MAKEN?
Ik krijg soms de neiging om daar wat van te gaan zeggen. Ik vergeet dat even dat wij en de dingen moeten V.A.M.P. en. Dat die persoonlijke aandacht zo belangrijk is. Dat ze bijdrage aan onze missie om onze gasten geluksmomentjes te leveren. En plots besef ik, dat ook ik af en toe mezelf tot de orde moet roepen: Het hoeft hier allemaal niet zo efficient. Niet omdat ik het niet zou zien of niet door zou hebben. Maar omdat dit de momentjes zijn die juist zo belangrijk zijn. Voor jou, voor mij, voor ons allemaal. We hebben allemaal meer behoefte aan inefficientie dan we zelf zouden denken.

Ik ben benieuwd naar jou mening hierover. Wil je die met ons delen? Wees welkom, de polletjes Watersportcamping Heeg.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten