-0515-442328-

maandag 17 augustus 2020

verwonderaar

Ergens ben ik veel verwond-vermogen verloren. Als ik kijk naar kinderen, dan kunnen die het nog heel goed. En eerlijk gezegd, ik mis het wel, ondanks dat ik er alles aan doe om het vrijwel onmogelijk te maken.....Vreemd toch?

Ik leef nu tijdens het hoogseizoen op onze camping in de waan van de dag, dan is er maar bar weinig om de tijd te hebben om je te kunnen verwonderen. Daarnaast doe ik ook heel veel op de automatische piloot. Neem alleen bv. koffie zetten. Elke handeling is al zo vaak uitgevoerd, dat ik het bijna blindelings kan. Daar zitten voordelen aan; het vraagt nauwelijks nog denkvermogen, energie. Maar er kleven aan je mee laten dansen op de waan van de dag, en op je automatische piloot werken, toch ook nadelen zoals:

Je verwondert je vrijwel niet op die momenten!

Heel af en toe word ik door een vraag van een gast of een medewerker geprikkeld om me toch af te vragen waarom we de dingen doen, zoals we ze doen. Of ik zie of hoor iets waardoor ik me dingen ga afvragen. Maar eerlijk, ik doe het veel te weinig! Want je verwonderen is de eerste stap naar vernieuwing en verbetering. En dan ook direct op een verdiepende wijze. Dan is er een kans, dat je gaat vernieuwen op het niveau als nieuw op de wereld of nieuw in de sector. En je voelt het al aankomen, mocht je op dat niveau kunnen vernieuwen, dan heb je direct een enorme gasten magneet in handen. En dat willen we allemaal, toch?
Dus als verwonderen zo interessant is, dan is er vast iets waarmee je het kunt stimuleren. En daarvan ben ik overtuigd, dat kan! En dat is precies wat ik ga doen als ik straks na het hoogseizoen weer zelf op vakantie kan gaan. Ik ga dan lekker op een terrasje zitten (met een drankje en boekje erbij) en ga dan lekker de boel om me heen op me in laten werken. De ene word ik gepakt door de wijze waarop de serveerster de dingen doet, zoals ze die doet. De andere keer is het een visser die zijn netten aan het knopen is. Het kan zelfs een rijtje mieren zijn die strak achter elkaar lopen zonder te botsen of libelles die in de lucht vliegen en ik me afvraag: Zouden zij ook kanker kunnen krijgen en kan je dat dan zien?
Kijk eens naar kinderen, hoe die zich kunnen verwonderen, en laat je meeslepen in hun proces van verwonderen. Probeer jezelf uit te dagen en te verwonderen, ik ben benieuwd waar dat dan toe gaat leiden, vast iets moois. Laat je het ons weten? Wees welkom, de polletjes Watersportcamping Heeg.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten