Ik mocht een kijkje nemen bij de webshop Guts & Gusto. Een winkel waar je voornamelijk kleding kan kopen, online! Ze doen het goed, per dag (7 dagen per week) lopen er honderden bestellingen de mailbox binnen. Hoe doen ze dat en waar ontwikkelen zij zich?
De retail, de fysieke winkels, ze kunnen zich vooral (of misschien wel, alleen maar) waardevol maken met de beleving die ze je als koper bieden. De beleving, de verpakking, maakt een groot onderdeel uit van de beleving. Maar kijk, een item via hun website kopen is vooral ook alweer heel erg vrolijk en origineel ingepakt. En er is nog maar weinig verschil met aankopen in een fysieke winkel. De online shop is 24/7 open, de fysieke winkel zeer beperkt, soms zelfs op de zondagen nog gesloten! De online shop brengt het naar je huis, tegenwoordig vaak zonder enige extra kosten, terwijl je bij de fysieke winkel vaak toch al moet betalen voor het parkeren van je auto. Online lukt vaak binnen een paar minuten, fysiek moet je erop uit trekken. Tja, hoe kan je er dan nog voor zorgen dat je extra waardevol bent? Het enige dat rest is veel persoonlijke aandacht en een heel sterke beleving neerzetten. Iets dat je als klant echt wil hebben meegemaakt, niet had willen missen!
Wat kunnen wij hier met de recreatie van leren? Onze directe bedreigingen zijn binnen de branche, vakanties naar het buitenland. Dat is jammer, want doordat je in het buitenland je vakantie viert, beleef je zomaar heel veel nieuwe dingen. Vaak is de taal er anders, de cultuur, andere weersomstandigheden. Dat is veel anders, dat is heel veel beleving zal ik maar zeggen. Dus willen we daar tegen "concurreren" dan zullen we echt alles uit de kast moeten trekken, om nog veel verschilliger te worden. We staan immers al op 1-0 achterstand. Zijn we wel waardevol genoeg? Ik zie dat niet, niet bij ons op de camping, en ook niet bij onze collega's. We vinden vaak van onszelf dat we goed bezig zijn. Maar ik vrees, dat we de boot wel eens kunnen gaan missen. Ik voel een urgentie om nog veel meer te sturen op waarde. En het kan, maar daarvoor moeten we wel even ons los maken van de waan van de dag. Want waarde creatie, dat doe je niet even zomaar. Wij doen het veel en vaak met de creatieve sector, op dit moment zitten we midden in de ontwikkeling van een theaterstuk. Het kost veel tijd, en energie. Maar het levert je ook wat op, onderscheidende extra waarde. En daar moeten we het vooral van hebben. Maar we moeten meer doen, om waardevol te blijven, nog veel meer!
Waar ga jij extra waarde creeren? Of draai je toch liever aan het knopje van prijs en ben je waardevol omdat je zo goedkoop bent? Het kan, ook dat is een methode. Ik ben benieuwd, wees welkom, de polletjes Watersportcamping Heeg.
https://www.facebook.com/campingheeg
De retail, de fysieke winkels, ze kunnen zich vooral (of misschien wel, alleen maar) waardevol maken met de beleving die ze je als koper bieden. De beleving, de verpakking, maakt een groot onderdeel uit van de beleving. Maar kijk, een item via hun website kopen is vooral ook alweer heel erg vrolijk en origineel ingepakt. En er is nog maar weinig verschil met aankopen in een fysieke winkel. De online shop is 24/7 open, de fysieke winkel zeer beperkt, soms zelfs op de zondagen nog gesloten! De online shop brengt het naar je huis, tegenwoordig vaak zonder enige extra kosten, terwijl je bij de fysieke winkel vaak toch al moet betalen voor het parkeren van je auto. Online lukt vaak binnen een paar minuten, fysiek moet je erop uit trekken. Tja, hoe kan je er dan nog voor zorgen dat je extra waardevol bent? Het enige dat rest is veel persoonlijke aandacht en een heel sterke beleving neerzetten. Iets dat je als klant echt wil hebben meegemaakt, niet had willen missen!
Wat kunnen wij hier met de recreatie van leren? Onze directe bedreigingen zijn binnen de branche, vakanties naar het buitenland. Dat is jammer, want doordat je in het buitenland je vakantie viert, beleef je zomaar heel veel nieuwe dingen. Vaak is de taal er anders, de cultuur, andere weersomstandigheden. Dat is veel anders, dat is heel veel beleving zal ik maar zeggen. Dus willen we daar tegen "concurreren" dan zullen we echt alles uit de kast moeten trekken, om nog veel verschilliger te worden. We staan immers al op 1-0 achterstand. Zijn we wel waardevol genoeg? Ik zie dat niet, niet bij ons op de camping, en ook niet bij onze collega's. We vinden vaak van onszelf dat we goed bezig zijn. Maar ik vrees, dat we de boot wel eens kunnen gaan missen. Ik voel een urgentie om nog veel meer te sturen op waarde. En het kan, maar daarvoor moeten we wel even ons los maken van de waan van de dag. Want waarde creatie, dat doe je niet even zomaar. Wij doen het veel en vaak met de creatieve sector, op dit moment zitten we midden in de ontwikkeling van een theaterstuk. Het kost veel tijd, en energie. Maar het levert je ook wat op, onderscheidende extra waarde. En daar moeten we het vooral van hebben. Maar we moeten meer doen, om waardevol te blijven, nog veel meer!
Waar ga jij extra waarde creeren? Of draai je toch liever aan het knopje van prijs en ben je waardevol omdat je zo goedkoop bent? Het kan, ook dat is een methode. Ik ben benieuwd, wees welkom, de polletjes Watersportcamping Heeg.
https://www.facebook.com/campingheeg
Geen opmerkingen:
Een reactie posten