-0515-442328-

dinsdag 16 november 2021

less is more, maar niet altijd!

 

Less is more! Daar voel ik me wel goed bij. Bij elke kleine stap die ik maak, maakt mijn hart weer een klein huppeltje. Het voelt goed om onze negatieve impact wat te beperken. Ik denk liever niet aan de negatieve impact die we dan nog steeds aan het maken zijn. En zo hou ik me voor dat ik toch maar weer goed bezig ben. Tot Paul Polman op het podium van het sustainability congres zei: "Less is more, maar of je nu geen 100 mensen vermoord, maar, maar vier, je blijft een moordenaar!"

Tja, die hakte er wel even in. Want het klopt, ook wij hebben met onze camping nog een negatieve impact op de lucht, water, grond en de mensen om ons heen. En juist ik heb, door mijn positie als onderneemster in de westerse wereld, het geluk dat ik hier mag leven en ondernemen. Ik heb mijn opleidingen en kansen gehad voor dit fantastische leven. Maar, dat schept ook verantwoordelijkheden. 

Sinds 1965 hebben we in Nederland een groot deel aan onze welvaart te danken aan de energie die we uit de aardbodem hebben gehaald. Laat ik nu net in 1965 zijn geboren! Heb dus mijn hele leven mee mogen liften op die welvaart! Ook dat schept een verantwoordelijkheid! En als we het dan toch ook over verantwoordelijkheden spreken, ik ben ook verantwoordelijk voor de totale impact van onze camping en de gasten die we mogen ontvangen wanneer ze ons komen bezoeken. Neem nu het vakantie onderkomen waarmee ze komen, de wijze van vervoer van huis naar camping en weer terug. De boodschappen die ze hier in de omgeving doen. Het afval dat ze produceren. Het verbruik van water en energie tijdens hun verblijf. Natuurlijk hebben we in de afgelopen 33 jaar heel wat kleine stapjes gemaakt op onze camping, waardoor we iets minder negatieve impact hebben gekregen op de lucht, water, de grond en de mensen uit deze omgeving. Maar het is precies wat ik zeg; het zijn maar kleine stapjes. 

De klimaatcrisis zien we veel sneller op ons af komen. En dus zijn er snel veel grotere stappen nodig. Daarvoor zal meer geld nodig zijn, andere wet en regelgeving en vooral veel onderzoek. Want we kennen onze impact nog maar nauwelijks. En doe je het ene, dan kan het op een ander vlak wel weer tegen werken. Neem nu een oudere wasmachine. Blijf je die maar steeds repareren tot die echt helemaal op is, of moet je die sneller vervangen, omdat de nieuwere versie veel minder energie verbruikt?

De klimaatcrisis vraagt om mensen met lef, mensen die durven te experimenteren. Dat vraagt om dappere ondernemers en bestuurders en kenniscentra die de stappen stevig en holistisch onderzoeken. 

Of zoals Paul Polman het zei; "5% van de mensen op deze aarde heeft het grote geluk gehad om te zijn geboren in deze fantastische wereld, dan hebben wij de verplichting om hard te werken om het voor die andere 95% beter te maken!" Ik sluit me daar graag bij aan en zal met nog meer energie en passie, vervolgstappen blijven maken! Welke stap ga jij vandaag zetten om het morgen de wereld weer iets meer klimaat neutraal te maken? Ik ben benieuwd, wees welkom, de polletjes, Watersportcamping Heeg




Geen opmerkingen:

Een reactie posten