-0515-442328-

maandag 16 juli 2012

Het veranderende perspectief

Het is te koud voor de tijd van het jaar en elke dag wordt er wel regen voorspelt. We weigeren massaal om in Nederland op vakantie te gaan. Een probleem voor ons als sector, maar zeker ook voor alle plaatsen zoals Heeg, die een sterke focus hebben op toerisme. De toerist laat het massaal afweten. Maar hoe kan dat nu? We hebben als sector met verschillende veranderende trends te maken. En allemaal versterken ze elkaar. Nederland is "overregeld". Ik bedoel daarmee dat we voor de consument alle gevaren proberen te takkelen. We houden wekelijks logboeken bij voor onze speeltoestellen, we laten onze watertappunten controleren op legionella, we hebben een risico inventarisatie voor ons personeel en onze gasten. Op een recreatie park komen zoveel regels kijken, misschien wel de bedrijfstak die met het meest aantal regels en wetten heeft te maken! Dat je er werkelijk zelf bijna ziek van wordt!En al die dingen nemen een hoop tijd in beslag. En tijd is geld! Je hoeft geen krant open te slaan of je leest wel over de neergaande economie. Wij merken dat ook dat een sterke invloed heeft op het boekings gedrag. Onze Oosterburen boeken gelukkig wel, maar die economie is dan ook veel sterker! Wat we zeker zorgelijk vinden is dat Nederland al jaren innovatie en kennis niet meer stimuleert, we zakken met een moordend tempo weg uit de lijst van leidende landen. Marco Hekkert, hoogleraar in Utrecht heeft nog niet zo heel lang geleden onderzoek gedaan naar de innovatiekracht per branche en ik kan je vertellen dat wij als recreatie het dan echt beroerd doen. Daarin verklaart Hekkert natuurlijk wel waaraan dat dan ligt en uiteraard zijn ook daar heel veel diverse verklaringen voor aan te voeren. En als laatste hebben we te maken met de factor weer! En voor zover bekend kunnen we hier nu net niet zo bar veel doen. Tja, dat denken we maar als ik terug kijk naar mijn eigen kindertijd kan ik me toch menig buitje herinneren. Samen met papa stampen door de plassen water, de regen gezellig horen kletsen die op het dak van onze kajuit van de boot terecht kwam. Maar ook dat we dan samen met mama gezellig wat lekkers gingen bakken of gingen knutselen, poppenkleertjes gingen wassen of dat mama met een super grote doos van een wasmachine thuis kwam die wij mochten gaan verbouwen! Ik kan me zelfs ook nog herinneren dat we omdat het regende een ijsje moschten. We reden dan op onze fietsjes door de regen naar de supermarkt. De regen was dus een startsein om juist andere dingen te gaan doen, dingen die ons extra vrolijk maakte. Maar ook toen ik wat ouder werd en poppenkleren wassen niet meer mijn ding was, koester ik nog mooie herinneringen aan de regen. Samen, extra knus met mijn vriendin onder een paraplu winkelend door de stad, of fietsend met een wijnrood AGU regenpak vertrekken naar school. Maar eenmaal uit het zicht van mijn ouders snel dat sexloze ding uit doen en alles liever dan gezien worden met dat pak. Dus een lange ochtend nat in de schoolbanken zitten narillen. De chocomelk van 25 cent smaakte dan extra goed en het gevoel van stoer-zijn was geweldig! Tegenwoordig willen we dat niet meer en pakken we liever het vliegtuig om zeker te zijn van de zon. We staan voor dag en dauw op, wachten uren voor we kunnen vertrekken, geven onze kinderen medicijnen tegen de oordruk en komen na uren eindelijk aan op onze bestemming. Tja, alles liever dan de kans op regen en dealen met regen! Natuurlijk kunnen we dat veranderende perspectief niet alleen kantelen. We kunnen als sector boos worden op de verkeerde weersberichten en op de media die alleen maar van die droeftoeters in beeld brengen op een trieste verregende camping. Dat kunnen we allemaal, maar we kunnen ook kijken wat we onze kinderen en ons zelf kunnen bijbrengen. Het mijden van "bedreigingen" stimuleert nu niet echt de creativiteit, het leren omgaan met teleurstellingen of sterker nog van een bedreiging een kans maken! Het leren omgaan met regen geeft zoveel meer dan het alternatief, wegvluchten voor de regen! Ga toch fietsen en koop een ijsje als het regent! Wil jij nu ook het Nederlandse weer bij ons echt beleven? Pak je tent en wees welkom! Een groet & glimlach, Watersportcamping Heeg, De Polletjes.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten