-0515-442328-

dinsdag 25 december 2018

leef in (v)rede


Wanneer je je boeren verstand gebruikt, maak je al heel wat bewustere keuzes. Dat is zeker zo. Maar ook staat vast dat de kennis die nodig is om een camping te runnen, vandaag de dag nog wel wat meer van je kennis niveau vraagt. De keuzes die we maken, kunnen wereldwijd grote impact hebben. Neem nu alleen al de wijze waarop we met energie of afval omgaan? De keuzes die wij hierin maken hebben wereldwijde impact!

Wat ik hier aan fossiele brandstoffen gebruik, geeft vooral elders op de wereld de ellende! Neem nu even een ritje met de auto. Heerlijk dat ik dat ding heb. Het geeft me vooral een gevoel van vrijheid! Ik kan hem pakken wanneer ik maar wil. Maar er hangt wel een schaduwzijde aan dat gebruik. Ik stoot door het gebruik van mijn auto, weer heel wat CO2 uit. Ook al heb ik gekozen voor een heel brandstof vriendelijke auto.
Ruth, een goede vriendin van ons, is net terug uit Sint Maarten. Ze had daar gezeild. Maar op haar foto's was duidelijk te zien dat de schade van de orkaan Irma, nog steeds overal heel goed te zien was. De mensen hebben gewoonweg de middelen niet om alles weer te kunnen repareren en op te ruimen.
Het beste wat ik kan doen is zo veel als mogelijk mijn auto ritjes te combineren. Dus als ik toch al naar Utrecht ben gegaan voor een congres, ga dan ook direct om de hoek op visite bij onze zoon, of mijn ouders bv. Als ik toch ga rijden, kijk dan of iemand nog ook die kant op moet gaan en neem die mee!
Het zijn allemaal al kleine dingetjes, ze helpen iets, en dat is fijn. En zo kunnen we ook nadenken over de aanschaf van meubelen, kleding en noem maar op. Ik probeer ze alleen nog maar te kopen als ik ze echt nodig heb. En het meeste heb ik al, dus heb ik niet veel meer nodig!
Maar de dingen die echt groots effect hebben, bv. een volledig elektrische auto op zelf opgewekte elektra, die hebben we (nog) niet. Warmte terugwin pompen, hebben we niet. De berg afval die we samen met onze gasten wekelijks produceren, we hebben die nog niet echt heel veel kleiner weten te maken. Minder vlees eten doen we. Korter douchen of minder vaak in bad liggen, doen we. Minder kleding wassen en meer buiten laten luchten, doen we. Kortom, het zijn vooral de kleinere dingetjes die we doen. We letten er dus op. We doen ons best. Maar er moet nog heel veel meer gebeuren. Uiteindelijk moeten we naar NUL NEGATIEVE IMPACT. En op die manier dragen we niet alleen met onze camping bij aan een wereld waarin we minder CO2 uitstoten, maar ook waar meer vrede kan zijn. We zijn natuurlijk maar een heel kleine speler, op wereld niveau. Maar als alle kleine spelers, hun eigen steentje bijdragen, dan kunnen we met elkaar toch weer heel veel impact creƫren. Want meer CO2 betekent ook, meer natuurrampen als zo'n Irma orkaan. Dat betekent meer plunderingen en andere onrust. Meer klimaat vluchtelingen, dus......meer sociale onrust, en dat terwijl we meer vrede willen! Laten we ons verstand goed gebruiken en net zo lang, zo hard blijven werken aan NUL NEGATIEVE IMPACT. Hoe doe jij dat? Maak je je ook druk over de CO2 uitstoot? Welke stappen heb jij genomen? We zijn benieuwd, wees welkom, de polletjes Watersportcamping Heeg.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten