-0515-442328-

dinsdag 6 augustus 2019

we zien ze vliegen

Weet je wat ik nu zo mooi vind aan kinderen? Ze kunnen zich van alles verbeelden! Ze zien gewoon, wat ze geloven. Ze doen gewoon waar ze van dromen. Neem nu dit jongetje, hij kan een vliegtuig bouwen! Later gaat hij misschien wel een raket bouwen. Hij ziet het al voor zich!

En niemand die hem vertelt dat hij ze ziet vliegen. Tenminste, nu nog niet!
Jaren geleden ging onze jongste dochter Nicole naar Breda waar ze mee deed bij een sollicitatie procedure om bij Disney in Orlando te mogen stage lopen. Er zouden maar enkele stagiaires worden toegelaten......Er waren honderden kandidaten!
Om haar te beschermen voor een teleurstelling, probeerde ik haar al wat hierop voor te bereiden; "Nicole, het is al een eer om mee te mogen doen met deze ronde!"Ze ging helemaal alleen naartoe en werd toegelaten tot de tweede ronde. "Geweldig" zei ik, "en wat moest je doen en wat vroegen ze allemaal?"Ze vertelde het. Waarna ik zei dat dit al heel knap was, maar dat door de tweede ronde komen, echt heel lastig zou worden. Ze zouden immers maar een paar stagiares aan nemen. Er waren nog steeds meer dan honderd personen in de race.
En ook door deze ronde kwam Nicole. Ze had nu alleen nog maar de aller aller laatste ronde. Er waren nog maar 3 x meer personen in de race, 66% zou dus nog af gaan vallen. Ik was trots op haar, dat ze het al zover had geschopt. En Nicole wist nog steeds zeker, dat ze het wel zou gaan redden. Ze bleef zich stevig voorbereiden op de selectie procedure. Ze leek inmiddels al bijna alles te weten over Disney! En ik, ik probeerde haar wat voor te bereiden op een teleurstelling. Of liever, het voorkomen van een teleurstelling. Ik vertelde haar maar weer eens dat ze al onwijs ver was gekomen in de hele procedure. Dat ze daar echt trots op mocht zijn. Zeker omdat zij een MBO opleiding deed, en de meeste solliciterende studenten een HBO of WO opleiding volgden. En toen......werd ze echt heel pissig! "Lekker vertrouwen heb je in me! Telkens wanneer ik enthousiast vertel hoe ik me voorbereid, over hoe ik door de ene na de andere procedure heen kom,ga jij me vertellen dat het bijna onmogelijk is dat het me gaat lukken!"
Ze had een punt, zeker! Want al wat ik deed was proberen haar verwachtingen naar beneden bij te stellen. En dat terwijl ze juist zoveel energie en gedrevenheid kreeg om deze ambitieuze doelstelling te gaan behalen. Wie was ik om die proberen bij te stellen? Hoezo moet ik een kind gaan vertellen dat je niet zomaar kan vliegen?
Zo leerde ik van onze Nicole om te kijken wat een ander nodig heeft om te kunnen gaan vliegen. Om wel ambitieuze doelen te kunnen bereiken. Als we allemaal vol vertrouwen beginnen aan welk ambieuze doel dan ook, dan is de kans groot dat we het wel gaan behalen.
En onze Nicole, ze mocht stage lopen bij Disney. Ondanks haar moeders anti stimulance, ondanks haar tegenwerkende MBO opleiding die haar daar ook niet kon begeleiden en liever had dat ze hier ergens in de buurt was gebleven. Ze heeft haar stage afgerond met allemaal mooie beoordelingen. En eenmaal terug in Nederland, kreeg ze direct een aantal prachtige banen aangeboden.
Ik moet meer kijken hoe ik het vuurtje in de mensen op de camping goed laat vlammen. Hoe ik de mensen meer of hoger kan laten vliegen. Want dan gaan we ze zien vliegen!Jong of oud, dat zou niet uit mogen maken. Ik ben benieuwd hoe jij je mensen laat vliegen? Wees welkom, de polletjes Watersportcamping Heeg.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten