-0515-442328-

maandag 22 februari 2021

De gast van de toekomst?

 


Morgen komen Rolf en Ton hier op onze camping langs. Ze komen kijken en me vragen wat de kijk is op de gast van de toekomst. En ja, daar hebben we wel een idee bij. Nu ja, dat idee is natuurlijk niet echt van ons. Het is een opeenstapeling van allemaal signalen die we in het recente verleden hebben op gepakt en die samen maken wat ons idee is geworden. 

We zien een aantal zaken steeds meer en meer de aandacht krijgen. Kijk maar eens naar afstudeer onderzoeken, welk thema zie je vooral terug komen? Kijk maar eens in progressieve magazines, welke thema's zie je terug komen? Welke thema's zie je bij management trainingen? Bij vakliteratuur? Ga ze maar eens groeperen en daarna terug brengen tot een top tien. En bedenk dan welke thema's (veel) effect hebben op deze sector? Dan hou je een top drie over. En die top drie, daarop zou je je kunnen concentreren. Hoe kun je die trends het hoofd bieden met je organisatie?

Kan je extra op inspelen op die trend? Kan je ervoor zorgen dat die trend minder effect heeft op je organisatie? En hoe ga je dat doen?

We zijn elke winter wel weer opnieuw bezig om te kijken naar de trends. Een ideale tijd omdat we dan zeg maar in onze winterslaap zitten en los zijn van de waan van de dag. Dan lukt het makkelijker om met een helicopterview te kijken naar wat we kunnen zien. 

Deze periode (februari) is ook de periode waarin verschillende stagiaires starten met hun (afstudeer) onderzoek. En zoals in elk onderzoek voor onze camping, zijn trends een belangrijk onderdeel. Een mooi moment om dan ook samen te gaan kijken welke trends we zien en welke relevant zijn voor onze camping.

De vraag; "wat doet de gast van de toekomst?" heeft dan ook voor een groot deel te maken met de trends die we zien. Zeker bij onze doelgroep, van die gasten die als eerste de dingen willen ervaren. natuurlijk hebben de omstandigheden effect op trends. We zien nu dat er heel veel Nederlanders in eigen land op vakantie gaan. Dat heeft veel minder te maken met deze trend dat mensen minder ver op vakantie gaan. maar veel meer met de huidige Corona crisis die ervoor zorgt dat (ver) reizen nu niet echt een optie is. We zien dat mensen massaal de zomervakantie boeken. En ook dat heeft veel minder te maken met dat men, meer en meer ook wil genieten van de voorpret, maar het heeft meer te maken met dat men bang is dat er straks geen plaatsen meer te reserveren zijn. We hebben nu al hele weken de camping volgeboekt voor de zomervakantie. In juli en na 20 augustus gaat het nog wel. En ook dat komt door de Corona crisis. Of deze twee gedragsveranderingen ook nog na de corona crisis zich door zullen zetten, verwachten wij niet. In ieder geval in veel mindere maten! Nu zien we bijna geen internationale gasten. En ook dat is denken wij het effect dat veroorzaakt wordt door de corona crisis. Wij verwachten dat de internationale gasten straks zeker terug zullen komen. En we denken zelfs in grotere aantallen! We zien dat de customer experience steeds meer en meer belangrijk worden. De ecologie en onthaasten worden thema's waarop we meer en meer op moeten sturen. Dat zien we terug in de aandacht die magazines, vakliteratuur en onderzoeksvragen op allerlei vakgebieden geven. Ik ben benieuwd wat Ton  en Rolf morgen gaan zeggen. Wat hun visie hierop is. Want net zo als dat zij uitkijken naar onze visie, kijk ik uit naar hun kijk op de gast van de toekomst. Dan weten we ook weer nog beter hoe we ons toekomst bestendig kunnen houden. En dat is iets wat een hele toer is een een sterk veranderende wereld! Welke veranderende gedragingen verwacht jij van de gast van de toekomst? We zijn heel benieuwd, wees welkom, de polletjes Watersportcamping Heeg.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten