Om te innoveren zal je bestaande patronen moeten doorbreken. Maar dat is nu net iets dat niet heel eenvoudig is. Hoe zorg ik er als organisatie voor dat de innovaties eenvoudige nieuwe oplossingen zijn voor problemen of dromen van de gasten.
Het is van belang dan we eerst uitzoeken WAT het probleem of de droom van onze (potentiele) gast is. Wanneer die glashelder is, bv kamperen is leuk, ik kan dan even een simpel leven, dicht bij de natuur ervaren maar ik vind de campings tegenwoordig van die gecultiveerde vermaak fabrieken waar ik me totaal niet in thuis voel.
Dan is het logisch dat steeds meer gasten die dit ervaren naar eigenzinnige campings in het buitenland vertrekken voor hun vakantie. We zullen moeten gaan onderzoeken wat nog wel goed is op onze camping, en wat er moet worden veranderd om wel die authentieke kampeerbeleving mee te kunnen geven. We moeten er op uit gaan en buiten de bestaande patronen op "sneup" gaan. We kunnen bezoeken brengen aan andere bedrijven, organisaties, specialisten en noem maar op. Maar vergeet vooral niet om te gaan kijken bij andere branche-vreemden organisaties. Daar kan je zoveel ideeen door ontwikkelen. Het is niet ongewoon om met tientallen ideeen weer naar "huis" te komen. Dan is het zaak om met een aantal medewerkers te gaan kiezen welke ideeen het meest kansrijk zijn. Wanneer iedere medewerker 3 ideeen mag kiezen (bv door een sterretje te geven), komt er vanzelf een selectie in de meest kansrijke ideeen. Ga daarmee aan de slag, ga die vertalen naar je eigen organisatie en dan heb je een kansrijke innovatie die werkelijk bijdraagt aan een probleem oplossing of een droom.
Wanneer heb jij voor het laatst de bestaande patronen doorbroken? En wat heeft het je opgeleverd? Ik ben benieuwd, wees welkom, de polletjes Watersportcamping Heeg
https://www.facebook.com/campingheeg
Geen opmerkingen:
Een reactie posten