-0515-442328-

dinsdag 24 februari 2015

op stoom komen

Vanmorgen vroeg hoorde ik het op het journaal, ons oude stoomgemaal wordt ingezet in het leegpompen van onze polders. Friesland bestaat voor een heel groot deel uit polders, en ook onze eigen camping ligt natuurlijk onder het waterpeil!
Met enige opwinding vertel ik het al onze afstudeerstagiaires, deze monumentale reus wordt ingezet, en dat is altijd weer een feestje!

Niet alleen het gebouw ziet er indrukwekkend, streng uit. Alle machines binnen zijn dat ook! Binnen hangt een lekker "mannengeurtje" van smeerolie en nog zulks wat. Natuurlijk is het het mooiste om de machines dan ook in werking te zien! En de komende dagen kan dat, van 10h tot 17h kan je het Dr. Ir. Woudagemaal in werking zien. Jammer natuurlijk dat het nu nog geen kampeerseizoen is, want er zijn al heel wat gasten van onze camping geweest, die daar een bezoekje hebben gebracht. Ook het nieuwe museum dat op hetzelfde terrein staat, is een reden om dit geheime adresje van ons te bezoeken. Zelfs als de pompen niet werken. Niet voor niets staat het gemaal op de lijst van Wereld Erfgoederen.
Op 18 minuten rijden van onze camping ligt het gemaal dat door de vele enthousiaste vrijwilligers vandaag wordt opgestookt. Vanmorgen vroeg waren deze mensen al in touw om het gemaal op stoom te brengen, en straks zal de pompwerking worden aangezet.
Op stoom komen, dat moet ik ook elke ochtend. Ik vind het heerlijk om me nog even in bed om te kunnen draaien, In mijn kamerjas een yoghurtje te eten en nog even niet teveel aan mijn hoofd te hebben. Even in rust opstarten, om daarna vol vermogen te kunnen presteren.
Hoe start jij de dag? Moet jij ook altijd weer even "op stoom komen"?
Ik ben benieuwd, wees welkom, de polletjes Watersportcamping Heeg.
https://www.facebook.com/campingheeg

Geen opmerkingen:

Een reactie posten