-0515-442328-

woensdag 18 februari 2015

energie genoeg, we letten nergens meer op!

Ik zit bij een creatieve presure cook sessie voor een solar cooker en plots word ik "gepakt" door een klein zinnetje: "we letten nergens meer op!" En tot mijn schaamte moet ik dat toch wel beamen.

We letten niet meer op het weer, we kijken er niet meer naar. Ja natuurlijk wel als we een weekendje weg gaan of op vakantie. Ik let er ook nog wel op om onze "buitenwerkzaamheden" te plannen voor onze camping. Maar ik werp nooit een blik naar de lucht en besluit dan of ik buiten de was op ga hangen. Handdoeken doe ik voor die lekkere zachtheid in ieder geval al in de droogtrommel. En kwetsbare bloesjes die hang ik altijd al op het rekje binnen aan de deur op. Maar zelden laat ik de energie en het waterverbruik regeren. We hebben er voldoende van, het maakt dus niet zoveel uit. Of toch? Straks is er een schaarste in energie, dan weet ik allang niet meer hoe ik met heel beperkte energie zal moeten leven. Kan ik dat nog overleven? Ik weet het niet, ik vrees dat ik niet eens goed weet hoe ik de lucht zou moeten lezen, en hoelang het duurt voordat de was droog zou kunnen zijn. Die kennis had mijn moeder nog wel, maar ik ben het ergens verloren, tot mijn schaamte. En waterverbruik, hoe zou ik dat verder kunnen indammen, we verbruiken wel heel veel water met ons grote gezin! Is het echt nodig om zoveel douchewater te gebruiken? En al dat douche water, dat inprincipe redelijk schoon water is, zou je daarmee niet veel beter de w.c. kunnen doorspoelen? Het is toch te gek dat ik dat allemaal al heel wat keren heb gehoord, het telkens een goed idee vind en dat ik er vervolgens toch weer niets mee doe? Vreemd toch? Als spaarzamer omgaan met onze energie en water niet voldoende stimuleert, wat dan wel? Zou ik het wel doen wanneer het mij een financieel voordeel oplevert? Of wanneer veel meer vrienden van mij "het"doen? Of wat van een schande monitor waarbij iedereen kan zien dat ik een grote verslinder ben? Welke drijfveer zou bij mij het beste werken? En welke drijfveer is voor jou het meest motiverend? Ik ben benieuwd want het wordt de hoogste tijd dat ik thuis wat bewuster omgaan met al die apparaten. Heb ik ze nodig en hoe kan ik ze zo min mogelijk gebruiken?

Misschien dat jij nog tips voor ons hebt, laat het ons weten, wees welkom, de polletjes Watersportcamping Heeg.
https://www.facebook.com/campingheeg

Geen opmerkingen:

Een reactie posten