-0515-442328-

dinsdag 3 maart 2015

verbinding maken

Ik zit samen met mijn afstudeerstagiaires een boekverslag door te nemen. Het gaat over het creeren van WOW momenten voor onze gasten. Jasmin heeft het boek gelezen van Steven van Belleghem en draagt de essentie over aan de andere studenten. Maar hoe zorg je er nu voor dat je nog voor het WOW moment zorgt dat alle muren en alle reserves bij de ontvanger al zijn verdwenen, zodat je echt verbinding kunt maken?

Gisteravond gaf Cor Hospes bij de SMC050 een presentatie over content. Helaas kon ik er niet bij zijn vanwege de ouderavond van onze kinderen, maar eenmaal thuis ging ik snel via twitter kijken wat ik zo gemist heb. Cor begon zijn presentatie over een persoonlijk verhaal. Hij had samen met zijn liefde van zijn leven een kinderwens, maar wat bleek: Hij had traag zaad!
Welke man verteld nu graag dat hij TRAAGZAAD heeft? Maar juist doordat hij zich zo kwetsbaar opstelde, had hij al alle muren, alle reserves van het publiek afgebroken. Alles wat hij daarna zou gaan vertellen, dat "gaat erin als koek".
Zo heb ik ooit bij een workshop van Erik Mathlener mijn meest genante moment moeten delen met mijn toen nog onbekende buurvrouw. En zij moest haar meest genante moment met mij delen. Het enorme rumoer dat toen in de zaal ontstond! Daarna was er tussen deze onbekende buurvrouw en mij direct een verbinding van hart naar hart. Ik vertelde dat ik toen ik 17 was in de late namiddag de trein pakte van Amsterdam naar Leiden. Ik was op weg naar mijn vriendje, we zouden samen naar een mooi feest gaan. Mijn prachtige blauwe, strapless jurkje had ik al aan. Het was vol in de trein, heel vol. Ik plaatste mijn weekend tas in de rekken boven de ramen. Ja, zonder na te denken........Mijn strapless jurkje, dat met sterke baleinen op zijn plaats bleef zitten, veerde helaas niet mee met de opwaartse beweging van mijn borsten. En nog erger, toen mijn armen en borsten snel naar beneden gingen, gingen mijn bosten niet spontaan weer terug waar ze hoorde. Ik wist niet meer hoe ik kijken moest, volgens mij heeft toen de hele trein mijn genante aanblik waargenomen. Gelukkig was het nog in de tijd dat niet iedereen een eigen filmcamera bij zit had......Het had natuurlijk nog erger gekund!
Door het delen van je persoonlijke verhaal, waarin je je kwetsbaar opstelt, breek je muren af en kan je verbinding gaan maken met je "publiek". Je kan dan van hart tot hart spreken. Een geraakt hart, dat wil graag toffe verhalen van je delen. Gewoon omdat het ook gewoon maar een mens is. Omdat je compassie hebt gekregen.

Ik ben benieuwd naar jouw persoonlijke verhaal. Wees welkom, de polletjes Watersportcamping Heeg.
https://www.facebook.com/campingheeg

Geen opmerkingen:

Een reactie posten