-0515-442328-

donderdag 19 maart 2015

het formuleren van een (duurzame) ambitie

Tijdens een middag bomvol inspiratie over duurzaam ondernemen, bezocht ik de workshop van MVO Nederland. Alles begint bij het ontwikkelen van een sterke ambitie, maar hoe doe je dat eigenlijk?

Dat valt nog niet mee, geen dagelijkse koek zal ik maar zeggen. Jos neemt ons mee in een pittig tempo door div. ambities die telkens, twee aan twee worden geconfronteerd. Jos stelde de vraag: welke van de twee is goed? En ik moet zeggen, deze oefening hielp zeker om een daarna zelf een duurzame ambitie te formuleren.
Er zijn nogal wat zaken waaraan een goede ambitie moet voldoen:

  • deze moet impact hebben
  • realistisch zijn
  • toekomst gericht
  • meetbaar
  • concreet
  • en helder en begrijpelijk
Dat is nogal wat! En hoe makkelijk het na de oefening even leek te zijn, toen ik aan de slag mocht toen viel het nog vies tegen. We kregen nog een mapje met een stuk of tien kernwaarden van duurzame items. Zo was er bv. een kaartje helder en transparant of opleiding en kennis. Uit de hele stapel mochten we eerst een selectie maken met daarin vier tot vijf kernwaarden. Dat ging lekker vlot maar daarna moesten we de twee sterkste voor ons eruit pikken. En juist met die twee was het handig om een duurzame ambitie te formuleren, zo kon die goed bij onze camping aansluiten.
Ik worstelde en worstelde, maar gelukkig zette ik die twee kernwaarden overboord en bedacht dat een goede ambitie voor onze camping zou kunnen zijn dat we in 2020 (over vijf jaar al) onze toiletgebouwen energie neutraal zouden moeten hebben.
Ik was helemaal blij! Nu moeten we nog gaan onderzoeken hoe we die ambitie kunnen waarmaken. Wat hebben we daarvoor nodig? Welke acties moeten we hiervoor ondernemen? Misschien heb jij een goed idee voor ons? Wees welkom, de polletjes Watersportcamping Heeg.
https://www.facebook.com/campingheeg

Geen opmerkingen:

Een reactie posten