-0515-442328-

maandag 23 maart 2015

informeer en ongeregeld

Ik zit met mijn studenten te sparren. Ze zijn druk bezig met de interne analyse van hun onderzoeken. Allemaal doen ze onderzoek, maar ieder heeft net een andere hoofd en deelvragen. Welke cultuur heerst er binnen jullie organisatie?

En het zijn juist dit soort vragen van de studenten die ons ook weer even op scherp zetten. Tja welke cultuur,  informeel? En waaruit blijkt dat dan?

Bestaat er ook zoiets als gradaties waarin je meer of minder formeel danwel informeel kan zijn? Ik vraag het me eigenlijk af, zoiets zie ik nooit ergens staan. En zou je dat dan afmeten aan de markt waarin je opereert of vergelijk je dat met de totale maatschappij? Vreemde vragen eigenlijk.....En wat kan je met het antwoord, of je formeel bent of informeel? Het zou suggereren dat een formeel bedrijf meer aan kwaliteit hangt. Zo een bank heel formeel werkt, maar is de kwaliteit dan wel zo hoog? Heel vaak voel ik me niet veel meer dan een banknummer, letterlijk! Is dat dan kwaliteit? Of neem nu een ziekenhuis, ik in het ziekenhuisbed en de artsen, verpleegkundige en noem maar op die met statussen in hun handen, over mij praten, maar te veel verzuimen MET mij te praten? En een informeel gedreven organisatie, zou die snel schakelen en altijd lekker bij de tijd zijn? Van die korte lijntjes met allerte mensen die steeds maar weer wat nieuws uithalen, is dat wel zo?
Welke cultuur heerst er bij ons? Ik zou zeggen een informele cultuur, waarbij de lijntjes kort zijn, weinig protocollen, weinig regeltjes. Daar waar we vooral bekend staan om de menselijke maat. En ik vind dat ik dat niet kan zeggen, dat zou je vooral aan onze gasten moeten vragen, aan onze medewerkers en aan onze stakeholders. Want niet alles wat ik zeg is per se zo, misschien niet eens omdat ik het niet precies weet, maar misschien zie ik het ook niet helemaal in het juiste perspectief. Ik heb het lang niet altijd bij het juiste eind, en bij zoiets als cultuur is het wellicht handiger om dit even te controleren. Mijn vader zei altijd al, vertrouwen is goed, weten is beter! Zeker bij onderzoeken.
Hoe zie jij onze organisatie, zijn we formeel of informeel? En vanuit welk perspectief zou jij dat dan bekijken, vanuit het perspectief van de hele maatschappij of is het sterker om dit te bekijken vanuit bv. de markt van campings? Ik ben benieuwd naar je antwoord, wees welkom, de polletjes Watersportcamping Heeg.
https://www.facebook.com/campingheeg

2 opmerkingen:

  1. Vraag eens aan meer mensen wat kenmerkend is voor hoe jullie 'de dingen doen'. Neem de drie meest voorkomende antwoorden. Dat zegt iets over jullie cultuur.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel voor de tip Michel! Zo is het, het gaat er niet om wat ik zeg, wat ik wil zien. Het gaat erom hoe onze gasten en onze medewerkers het zien!

      Verwijderen