-0515-442328-

dinsdag 31 maart 2015

ontwikkeling van procesgericht naar mensgericht

Je zult er maar voorstaan, eerst ben je decennia lang gestuurd op het goed dicht timmeren van je organisatie door alle processen goed in kaart te brengen, om vervolgens deze optimaal te gaan ontwerpen. Zo ontwerpen opdat je kosten lager worden en de kwaliteit toe gaat nemen. Maar uiteindelijk werkt het niet.....

Je hebt wellicht zelfs je organisatie laten ISO certificeren, of andere kwaliteiten toetsen ondernomen om je processen goed te kunnen controleren en dan blijkt dat na al die jaren lange inspanningen, je totaal niet meer bezig bent met de gast, de klant of de patient. Alsof je te maken hebt met alleen nog maar een machine die standaard reacties geeft, of misschien wat variabelen daarop, maar verder basta!
Waarom zou ik nog naar een winkel gaan, als ik daar vrijwel gelijk wordt behandeld als in een webstore? Waarom zou ik naar een tandarts in Nederland gaan, als hij toch alleen maar naar mijn mond en gebit kijkt en verzuimt met mij te praten? Waarom zou ik naar een regulieren camping gaan, als de receptionisten snel en efficient mij inchecken, maar totaal geen oog hebben voor mij en de lange reis die ik net heb afgelegd in een zomers warme auto?
Juist door een mensgerichte benadering, kan ik extra waarde gaan toevoegen aan mijn producten en diensten. Juist daarin kan je het grote verschil maken! Ga de boel ontwikkelen, zodat je van procesgericht naar mensgericht gaat:

* verplaats je in de gast
* zoek mede-standers die ook gastvriendelijker willen ondernemen
* inspireer elkaar en deel elkaars momenten van ups en downs
* richt je niet alleen op de gast, maar ook op zijn eigen netwerk

Behandel de gast, zo je zou wensen dat je eigen moeder zou worden behandeld. Dat geeft vaak al een heel ander perspectief! Dan doen heel veel processen er plotseling er niet meer toe. Dan is het de mens die bepaald wat je het beste kan doen.
Welk proces heb jij helemaal beschreven en doet er eigenlijk helemaal niet meer toe? Mocht je vragen of opmerkingen hebben, dan zou ik het leuk vinden wanneer je een berichtje achter laat!
Wees welkom, de polletjes Watersportcamping Heeg.
https://www.facebook.com/campingheeg

Geen opmerkingen:

Een reactie posten