-0515-442328-

woensdag 18 maart 2015

wat deed gispen waardoor ze zulke trotse medewerkers kregen?

Gister mocht ik een presentatie bijwonen van Peter Veer (CEO Gispen). Het was natuurlijk heerlijk weer, te mooi om een hele lange middag binnen te zitten, of toch niet? Ik heb genoten, van de grote gastvriendelijkheid, maar ook van alle inspiratie die ik op deed. Peter vertelde het verhaal van Gispen, hoe het begon, waar ze nu staan. Maar vooral ook, wat Gispen heeft doorgemaakt, welke keuzes ze de afgelopen jaren hebben genomen.

Ze hebben veel interne maatregelen genomen, dat was ook nodig want ze handelden in een over concurrerende markt. Er waren voor 2004 meer aanbieders dan dat de markt aan kon en toen kreeg je en het nieuwe werken waardoor je per medewerker niet meer 1,1 werkplek per medewerker  nodig had maar nog maar 0,7 per medewerker. En of dat niet genoeg was, alle opslag van je documenten werden steeds vaker in the cloud gedaan. Toen kwam daarbij nog eens de economische crisis. Om goed te acteren op deze veranderende omstandigheden zul je dus drastische maatregelen moeten nemen. Peter heeft het gedaan:

  • Hij ging werkgroepen optuigen
Zo ging hij het nieuwe elan brengen in de organisatie! De medewerker ging zich weer trotser maken op Gispen, Alle successen werden gedeeld, De vele kleine vonkjes werden een vuurtje en de korte lijntjes zorgde ervoor dat er energie ging stromen.

  • design to order.
Ook hier werd de gast of klant echt centraal gezet, wat wil hij, hoe wil hij dat en wat kunnen wij doen om hem optimaal te bedienen! Veel maatwerk dus, met een hoge kwaliteit.

  • Verkoper als sales consultant
Juist om samen met de gast te kijken hoe hij het beste geholpen wordt, opdat er werkelijk een betere werkplek ontstaat.

  • de zeepkist
Peter kreeg een heuse zeepkist, om vaker al zijn medewerkers bij te praten, te inspireren en enthousiasmeren. Verhalen over de stand van zaken zodat de medewerkers nog meer betrokken werden en dat het aangewakkerde vuurtje wel zou blijven branden.

En was dit nu een glad marketingverhaal, of was het werkelijk zo geweldig? Peter liet trots de prachtige groeicijfers zien, mooi om de crisis door te kunnen komen en nog budget beschikbaar te hebben voor de nodige innovaties, maar is die medewerker dan echt zo trots geworden?
Ja, de medewerkers waren echt trots. Ik kwam binnen en juist op dat moment wat een mevrouw de fruitschaal met verse, glimmende appels aan het bijvullen, er stond een bordje bij: Goede thuisreis! Ze kijkt me aan en begroet mij vriendelijk. Ik vertel dat ik het zo'n mooi charmant gebaar vind, een lekker stukje fruit voor in je auto! Ze glundert en verteld dat ze heel regelmatig de appels moet bijvullen en ....dat je ook een flesje water mee naar huis kan krijgen! Ze straalde van oor tot oor, zeker was deze dame trots, haar hele zijn straalde dat uit.
Eenmaal boven gekomen kan ik mijn badge opstelden en ook hier word ik aller vriendelijkst ontvangen. Hoewel iedereen een badge op had, had ik met mijn kippige (oude) ogen nog niet de badge gelezen van de dames om mij heen en vroeg wat zij deden. Tja en toen vertelde Diane en Karin vol enthousiasme, vol passie over hun werk. Zeker waren ze trots op het merk waar ze aan mochten werken. En ook zij straalde van oor tot oor! Mooi is dat om te voelen als mensen zo trots op hun werk zijn, het is gewoon een onderdeel geworden van hun zijn, het geeft hen betekenis en ze geven het merk betekenis. Het was een mooie middag, zeker de moeite waard om voor binnen te blijven!

Ik ben benieuwd wat jij doet om je medewerkers enthousiast te krijgen en te houden, deel jij ook jouw tips met ons? Wees welkom, de polletjes Watersportcamping Heeg.
https://www.facebook.com/campingheeg

Geen opmerkingen:

Een reactie posten