-0515-442328-

dinsdag 19 juni 2012

Bekijk mislukkingen en tegenslagen als kansen om te leren.

Gisteren een lange dag gehad. s'Morgens om 6.45 uur stond ik al voor de deur om een van onze stagiaires op te halen in Sneek. We gingen samen naar Port4Growth waar we een hele dag lekker naar topsprekers hebben kunnen luisteren en konden deelnemen aan masterclasses. Een lange dag, maar wel top! Caro, onze stagiaire had alle sprekers al keurig opgezocht en tijdens de rit naar Utrecht heeft ze me helemaal bij zitten praten. En juist de spreekster waarvan ik de minst hoge verwachting had, vond ik de beste spreekster; Jacqueline Zuidweg. In haar open verhaal vertelde ze over haar fouten. De zakelijke blunders zal ik maar zeggen. Iedereen maakt ze, onze successen willen we graag met een ieder delen, maar onze blunders, mislukkingen en tegenslagen, praten we heel wat minder. Het mooie van goede presentaties is dat ik er nog lang over na blijf denken. Veel stof tot nadenken zal ik maar zeggen. Vaak bespreken we die hersenspinsels dan ook weer of met personeel of bv al varen met een goede, eerlijke vriend. Uiteraard onder het genot van een lekker drankje! De laatste zakelijke tegenslag was wel grappig, omdat die is ontstaan juist door ergenis die de ander (de gemeenten) had veroorzaakt. Ik ga het je uitleggen; We vroegen in januari 2011 een bouwvergunning aan om een omgebouwde zeecontainer op onze camping te mogen plaatsen als onze nieuwe beachbar. In mei bellen, in juni bellen en na het hoogseizoen in augustus weer. Wat bleek, eerst vertelde men dat er een achterstand was in het af te handelen aanvragen, ik moest geduld hebben. In Augustus moest men bekennen dat de papieren verloren waren in de chaos die de fuserenden gemeentes hadden. Excuus, excuus maar ik moest weer alles opnieuw indienen en de termijn begon weer gewoon van voor af aan. Uiteraard was ik pissig maar ook machts afhankelijk. Een lastige situatie. Toen ik na een goed onderbouwd betoog bij de welstandscommissie te horen kreeg dat ze toch niet zo positief waren dacht ik PLOF MAAR. Het hele buitengebied staat vol met verdwaalde lelijke zeecontainers en wij mogen die niet plaatsen. Zet ik er gewoon een trailer onder van een oude vrachtauto, niks bouwvergunning nodig. Maar goed, inmiddels hadden we al wel de zeecontainer voor 1.000den euro's aangepast en eerlijk gezegd ook al neer gezet. Niet erg handig dus. Gelukkig heeft Jacob met een hoop diplomatieke praatjes de boel weer recht kunnen praten. Door even afstand te nemen en te bekijken wat er gebeurde hebben we de dreigende mislukking positief weten om te buigen. Uiteraard komt alle eer Jacob toe! Door te kijken wat er gebeurde en te analyseren wat de ander nodig had en daarin tegemoet te komen is het allemaal goed gekomen. Mijn oude moedertje zei vroeger al; "vallen is vervelend, blijven liggen nog meer! Kind geef je hand en ik help je overeind". Maar ja, toen kreeg ik nog wel vaak een kusje tegen de pijn...... Wil jij ook onze prachtige mislukking zien en ervaren, wees welkom! De Polletjes

Geen opmerkingen:

Een reactie posten