-0515-442328-

donderdag 7 juni 2012

Houd rekening met obstakels en gebruik je creativiteit om ze op te lossen.

In de loop der tijd hebben we met onze Watersportcamping Heeg al heel wat obstakels ervaren. Sterker nog, zelden verloopt een dag volgens planning en steeds maar weer ben je de koers weer aan het aanpassen. Het ene obstakel is de andere niet. Ik kan je vertellen dat je echt moe kan worden van obstakels, ze kunnen je verlammen. Maar obstakels kunnen ook zo prikkelend zijn dat ze je energie gaan geven. Onze camping is totaal niet groot of massaal. De budgetten zijn ook navenant. Hoe kan ik dan toch T.V. ploegen zonder budget op onze camping ontvangen? Hoe kan ik een prijs winnen en genomineerd worden? Hoe kan ik bekende Nederlanders verleiden om naar onze camping te komen? En dat zonder budget??? Het kan, gewoon doen en opmerkelijke projecten ontwikkelen. Gebruik je creativiteit! Onze situatie kan je vergelijken met Bavaria en Heineken. Heineken betaald de hoofdprijs als sponsor tijdens DE voetbalwedstrijden, Bavaria besteed een fractie van het geld dat Heineken heeft gedaan en krijgt met de Bavaria meisjes alle aandacht van de klant. Tuurlijk is het makkelijk wanneer je als organisatie over enorme budgetten kan beschikken om de aandacht van de gast te kunnen kopen. Maar in de overvloed aan prikkels is het wel echt moeilijk om die aandacht ook echt te krijgen en als je die al krijgt, hoe leidt dat dan nog tot koop? Daarvoor is het nodig om de gasten ook echt in het hart te beraken. Rene Boender zegt dat ook zo mooi; verkoop verloopt via de volgende stappen. Eerst het hoofd, in je hoofd registreer je "het". Vervolgens wordt je beraakt in je hart, je denkt WOW. En de derde en laatste stap is je beurs, wil "het" hebben! En hup daar gaan de eurootjes. Bij elke stap kunnen zich nieuwe obstakels voortdoen. Ze zullen bijna altijd uit een onverwachte hoek komen. Het is aan jou hoe je dat gaat oplossen. Daarvoor is het wel buitengewoon handig wanneer je over een creatief brein beschikt; immers geeft een creatief brein heel wat meer mogelijkheden om het obstakel te kunnen ontwijken of oplossen. Het brein is te trainen, ook creativiteit is te ontwikkelen. Eigenlijk ben ik ervan overtuigd dat we in onze maatschappij juist vooral door de scholen hebben afgeleerd hoe de creativiteit in te zetten. Volgens scholen is maar een antwoord de juiste, funnest om creatief obstakels later op te gaan lossen. Lukt het je niet (meer) om creatief je obstakels op te lossen? Huur geen dure consultant in die met een plan dat voor je heeft gedaan, maar train het brein van je organisatie in creatieve oplossingen. Je zult versteld staan van wat dat op de middenlange termijn doet met je medewerkers en je organisatie in het algemeen. Wil je ervaren hoe we op Watersportcamping Heeg de obstakels creatief hebben opgelost? Wees welkom, De Polletjes!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten