-0515-442328-

dinsdag 12 juni 2012

Omring je met andere optimisten en mijd pessimisten.

Heb ik weer, tref ik net die droeftoeter-gast. Zodra hij weg is moet ik echt even bijkomen. Het lijkt wel of niets bij hem vanzelf gaat en alles wat ik uit de kast trek om hem positief te krijgen wordt nauwelijks gewaardeerd. Zulke gasten gun ik graag mijn concurrenten. Je wordt zo treurig van zulke mensen. Ze zuigen je energie compleet weg, en dat is zo zonde want voor hetzelfde geld heb je een gast, wij noemen dat; "onze droomgast", die je juist in je energie zet, het zijn de mensen die de zon doen laten schijnen! Zulke gasten gaan direct met je aan de slag om je organisatie te verbeteren. Ze zijn thuis jou aan het promoten, kortom ze brengen je niet alleen een hoop energie maar uiteindelijk zorgen ze ook voor een nog rendabelere organisatie. Maar niet alleen je gasten bepalen of je met energie werkt of niet. Ook voor personeel geldt hetzelfde. Als het goed is heb je je team geselecteerd op een soort zielsverwanten. Mensen die met dezelfde waarden en normen in het leven staan. Mensen die van dezelfde dingen houden. Mensen die net als jij graag zoveel mogelijk zichzelf kunnen zijn tijdens hun werk. Marc Cornelissen heeft daar een mooi boek over geschreven, hoe je een team samen kan stellen; "Zuiver Noord". Ook bij het organiseren van onze TEDxHeech hebben we inmiddels een heel team van mensen die vol plezier en energie werken om dit evenement te doen slagen. Juist omdat er voor niemand een financiele vergoeding is, heeft iedereen ervoor gekozen om het te doen omdat hij of zij het cool vindt om erbij betrokken te zijn. Het is echt bijzonder om dat gevoel van gezammelijke FLOW mee te mogen maken. Het maakt zoveel kracht in de mens los en het is uitermate besmettelijk. Maar die kracht is omgekeerd evenredig ook even sterk. Heb je een paar droeftoeters bij elkaar, zorg dat je, nadat je even hebt geprobeerd om het positief te krijgen, zo snel mogelijk van ze af komt! Ik heb bij droeftoeter gasten wel eens gedaan of ik Mevr. X was en heb toen letterlijk onze concurrenten opgebeld en vertelde dat ze met Mevr. X spraken. Ik verzocht hun mij een brochure toe te sturen, vanzelf was ook dat het adres dat ik doorgaf, van Mevr. X. Dat heb ik bij een stuk of wat concurrenten gedaan. Het hielp, Mevr. X heeft haar biezen genomen! Maar lag het aan mij, of lag het aan Mevr.X? Wij waren kennelijk niet in staat om Mevr. X voldoende waarde te leveren. Een duidelijk geval van niet onze doelgroep. En zoals dat overal voorkomt, zo komt dat ook wel eens bij ons voor. Dat is lastig, want zowel de energie van Mevr. X als van mij zijn dan weg. En hoe langer je de organisatie leidt, hoe beter je je doelgroep herkent. En je herkent dan ook sneller wie niet tot je doelgroep behoort en die mensen, deze gun je aan je concurrent.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten