Een review van je gast heeft meerdere voordelen. Niet alleen is het een soort rapportcijfer, je functionering gesprek voor je organisatie. Het is tevens een onafhankelijk bewijs stuk voor potentiele gasten, wat ze mogen gaan verwachten. Maar er zit nog een groot voordeel aan;
Bij het vagen naar reviews, "dwing" je je gast om nog eens kritisch te laten nadenken over zijn verblijf bij jou! Grote kans dat, wanneer je het goed hebt gedaan met zijn alle, dat dit momentje van kritisch nadenken van je gast, hem helpt om dat nog eens extra goed zo te blijven onthouden. Immers zal hij een stukje schrijven, een waardering geven waardoor hij ook zijn handen zal gebruiken. Misschien gaat hij nog extra overleggen met zijn medereizigers. Dan praat hij er ook nog eens extra over. Allemaal handelingen die ervoor zorgen, dat de herinnering extra sterk zal blijven "hangen". Hetzelfde geldt natuurlijk wanneer er een review geschreven wordt, waarbij er een negatieve ervaring is geweest!
Maar laten we er vanuit gaan dat je vooral met je organisatie stuurt op echt mooie, tevreden ervaringen. Dan zullen de meeste gasten dus ook een goede review kunnen schrijven. Alleen is dat wel een extra dingetje dat ze dan moeten doen. Om negatieve reviews hoef je nooit te vragen, de meeste negatieve gasten die niet de moeite hebben genomen om het je te vertellen, zullen die zomaar schrijven. Daar hoef je echt nooit om te vragen. Bij positieve reviews is dat wat anders. Er zijn zoveel redenen, waardoor dat lastig is. Stel je alleen al maar voor dat je net terug komt van je vakantie. De brievenbus puilt uit van de aandacht vragende post, je mailbox zo nodig met nog meer. Je koelkast is leeg, net als je kleding kast. De inhoud daarvan ligt grotendeels voor de wasmachine! En je sociale verplichtingen vragen ook alweer om je aandacht. Logisch dat je in deze omstandigheden, ondanks alle goede bedoelingen, vergeet om die review te schrijven.
Hoe anders wordt dat wanneer je een paar dagen na thuiskomst, met een linkje, nog eens vraagt aan je gast, hoe zijn verblijf was geweest? Natuurlijk zou het leuk zijn, wanneer er in dat mailtje nog wat wordt toegevoegd, waardoor we onze gast echt nog even zouden kunnen helpen. Maar wat is echt helpvol? Daar zit nu mijn moeite.....! Ik weet het niet. Misschien heb jij een idee waardoor ik na het verblijf op onze camping een mailtje stuur naar onze gasten, met iets daarin wat hem helpt, waar die blij van wordt.
Dan is de kans dat hij een review wil schrijven in de meegestuurde link, nog veel groter geworden. Want de gunfactor neemt dan ook weer erg toe.
Heb jij een idee? Heb jij ook een dergelijk mailtje ontvangen? We zijn benieuwd, wees welkom, de polletjes Watersportcamping Heeg.
Bij het vagen naar reviews, "dwing" je je gast om nog eens kritisch te laten nadenken over zijn verblijf bij jou! Grote kans dat, wanneer je het goed hebt gedaan met zijn alle, dat dit momentje van kritisch nadenken van je gast, hem helpt om dat nog eens extra goed zo te blijven onthouden. Immers zal hij een stukje schrijven, een waardering geven waardoor hij ook zijn handen zal gebruiken. Misschien gaat hij nog extra overleggen met zijn medereizigers. Dan praat hij er ook nog eens extra over. Allemaal handelingen die ervoor zorgen, dat de herinnering extra sterk zal blijven "hangen". Hetzelfde geldt natuurlijk wanneer er een review geschreven wordt, waarbij er een negatieve ervaring is geweest!
Maar laten we er vanuit gaan dat je vooral met je organisatie stuurt op echt mooie, tevreden ervaringen. Dan zullen de meeste gasten dus ook een goede review kunnen schrijven. Alleen is dat wel een extra dingetje dat ze dan moeten doen. Om negatieve reviews hoef je nooit te vragen, de meeste negatieve gasten die niet de moeite hebben genomen om het je te vertellen, zullen die zomaar schrijven. Daar hoef je echt nooit om te vragen. Bij positieve reviews is dat wat anders. Er zijn zoveel redenen, waardoor dat lastig is. Stel je alleen al maar voor dat je net terug komt van je vakantie. De brievenbus puilt uit van de aandacht vragende post, je mailbox zo nodig met nog meer. Je koelkast is leeg, net als je kleding kast. De inhoud daarvan ligt grotendeels voor de wasmachine! En je sociale verplichtingen vragen ook alweer om je aandacht. Logisch dat je in deze omstandigheden, ondanks alle goede bedoelingen, vergeet om die review te schrijven.
Hoe anders wordt dat wanneer je een paar dagen na thuiskomst, met een linkje, nog eens vraagt aan je gast, hoe zijn verblijf was geweest? Natuurlijk zou het leuk zijn, wanneer er in dat mailtje nog wat wordt toegevoegd, waardoor we onze gast echt nog even zouden kunnen helpen. Maar wat is echt helpvol? Daar zit nu mijn moeite.....! Ik weet het niet. Misschien heb jij een idee waardoor ik na het verblijf op onze camping een mailtje stuur naar onze gasten, met iets daarin wat hem helpt, waar die blij van wordt.
Dan is de kans dat hij een review wil schrijven in de meegestuurde link, nog veel groter geworden. Want de gunfactor neemt dan ook weer erg toe.
Heb jij een idee? Heb jij ook een dergelijk mailtje ontvangen? We zijn benieuwd, wees welkom, de polletjes Watersportcamping Heeg.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten