-0515-442328-

woensdag 6 september 2017

verdiepen, onderzoeken en begrijpen

Ken ik mijn gasten wel goed? Ikzelf denk van wel, maar is dat ook zo? Niks mis mee om af en toe eens extra kritisch je eigen kennis ter discussie te brengen. Het helpt me om dan juist te gaan inzoomen op de customer journey. Hoe ervaart onze gast deze klantenreis? Ervaart onze gast daar pijn momenten?

We hebben op deze manier al eerder een mooi pijn moment weten op te lossen. Een moment dat een gast zelf nooit zou hebben aangegeven dat het hem pijn doet. Gewoon omdat het overal altijd al zo gaat. Sommige klusjes of zaken doen nu eenmaal pijn, toch? Jij hebt toch ook op je werk bepaalde werkzaamheden, die niet leuk zijn. Iedereen heeft dat toch? Daarom is je gast leren kennen door alleen maar hem te bevragen, lang niet altijd genoeg. Dus ga ik weer op gasten safari. Ga ik onze gasten observeren. Ga ik kijken waar hij problemen of pijntjes tegen komt. En wie weet, kunnen we die ook weer gaan oplossen, liefst als de beste!
Om een voorbeeld te geven van een pijn. Ikzelf kan wel denken dat de website van onze camping  eenvoudig alle informatie toont. De bouwer van onze website kan dat wel denken, maar is dat ook wel zo? Kunnen onze gasten wel eenvoudig alle informatie vinden, die ze zoeken om zich comfortabel genoeg te voelen om te gaan boeken? Tuurlijk kan ik hiervoor kijken naar de website analyses. Hoe lang keken ze daar? hoelang daar? En wanneer klikte ze door, en wanneer weg?
Maar we zien niet hun emoties, hun gesprekken en hun pijntjes. Voordat we het weten, trekken we o.b.v. de website analyses zomaar heel verkeerde conclusies. Ze keken helemaal niet naar het filmpje van 11 minuten. Ze hadden het aangeklikt en juist toen kregen ze een bezoeker aan de voordeur......Door je gasten in het wild te observeren krijg je de werkelijke context mee! Begrijp je pas echt wat er speelt, hoe men zich voelt en waar het probleem zit!

Je ziet, ik ken mijn gasten wel behoorlijk, maar het kan altijd nog beter! Nu ben ik benieuwd, ga jij ook regelmatig op gasten safari? We kunnen ook een keertje samen gaan, laat het me weten, wees welkom, de polletjes Watersportcamping Heeg.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten