-0515-442328-

dinsdag 3 oktober 2017

buy the change

Ieder moment dat je wat koopt, geef je een stem aan de soort wereld waarin je wilt leven. Wil je een andere wereld, dan kun je dat mede bepalen door welke producten en diensten je waar koopt!
Door deze reep te kopen, zorg je ervoor dat een ondervoed kind, een speciaal voedingsprogramma krijgt.

Chistine Boland laat ons tijdens haar presentatie de verschillende producten en diensten zien, waardoor je een betere wereld "kunt kopen". We moeten de wereld op een nieuwe manier bekijken, zullen ons meer zelf verantwoordelijk moeten gedragen. En ja, dat blijkt niet alleen uit je gedrag, maar zeker ook uit je aankopen. Ons gedrag passen we steeds beetje bij beetje, aan. Zo heb ik sinds ikzelf naar India en Nepal ben gegaan, besloten dat ik alleen nog maar nieuwe kleding en schoenen mag kopen, wanneer de oude echt versleten zijn. of niet meer passen (bij de kinderen). Dat werkt prima, het gevoel dat ik heb door me niet langer te laten verleiden om nieuwe (impuls) aankopen te doen, zijn sterk en stimulerend. Deze nieuwe strategie bevalt me dan ook goed. Net zoals dat ik aan mijn "goede moeder syndroom" werk. (‘goede moeder syndroom’ is wat psychologen de onbewuste drang naar overdreven zorg voor naasten noemen. In voedselverspillingstaal leidt dit tot altijd net ietsjes meer dan nodig is, aanschaffen. Met als gevolg dat ik in het verleden heel wat teveel aangeschafte inkopen weer uiteindelijk via kliekjes in de diepvries, naar de kliko verhuisde)
Nu sta ik voor de volgende opgave, hoe zorg ik dat ik binnen de aankoop van mijn nieuw aan te schaffen producten, die producten aanschaf die ervoor zorgen dat mijn impact op het milieu, onze omgeving, beperkt is.
Het helpt dan om producten te kopen als deze bars. Hetzelfde geldt voor bv. de chocolade repen van Tony Chocolony. Dan weet je zeker dat deze slaafvrij zijn geproduceerd! Natuurlijk heb ik me meer dan eens laten verleiden om iets te kopen omdat het lekker goedkoop was. "Hoe bestaat het dat ze dit kunnen maken voor dat geld?" Heb ik meer dan eens verzucht. Het kan ook niet! Ergens in de wereld wordt de prijs dan betaald, die wij niet hebben willen betalen. Spijkerbroeken voor 20€ kunnen niet worden gemaakt voor dat geld. Daarvoor is er een zware aanslag op het milieu geweest, of op de medewerkers die het hebben moeten naaien, of door de vervoerder van de spijkerbroeken of ......Vraag je liever af wie waar in de wereld mee heeft betaald aan jou nieuw gekochte product!
Een nieuwe uitdaging voor me, dus niet alleen nog maar iets kopen, wanneer ik het echt nodig heb, maar ook nog alleen nog maar iets kopen waardoor ik danwel de echte prijs heb betaald, danwel iets toevoeg aan de wereld. Dat dit inkoopbeleid niet alleen prive word toegepast, maar natuurlijk ook voor onze camping is helder! Ik ben benieuwd hoe jij inkoopt, laat je het ons weten? Wees welkom, de polletjes Watersportcamping Heeg.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten