Het is alweer twee weken geleden dat ik een training gastvrijheid mocht volgen van Mark van der Meulen. Een prachtige en prikkelende workshop met praktische aanknopingspunten om zelf nog eens kritisch naar onze camping en onze gastvriendelijkheid te kijken. Omdat het altijd beter kan, zolang we nog niet van iedere gast een 9 of 10 ontvangen!
Er waren verschillende tips die we van Mark kregen. Zo was "Minder verkopen is beter dan niets verkopen" een mooie eyeopener voor me. Ik heb zelf nooit gedacht dat gasten die het huren van een chalet, wellicht met een leen caravan of tent van hun vrienden, toch hier hun vakantie zouden kunnen vieren. Of ipv. huren van een dutchtub dan maar een veldkacheltje aanbieden.
Een andere mooie tip vond ik dat ik nog eens kritisch moet kijken naar de instructies die we onze medewerkers geven. Hoe beter de medewerker weet wat er van hem wordt verwacht, binnen welke kaders hij zijn werk kan doen, hoe beter die zal gaan presteren.
Werkoverleg, we hebben het hier informeel een paar keer per dag. Dat heb je op een camping zoals wij die hebben. Hoe groter en complexer de organisatie, hoe meer je dus ook zal moeten gaan inzetten op werkoverleg!
De missie en visie is een belangrijk uitgangspunt, net als je kernwaarden. Die moeten dus ook wekelijks weer levendig gehouden worden.
Deze tips zijn natuurlijk wel "gesneden koek" en toch is het belangrijk dat wij zelf hier toch regelmatig op worden gewezen. Weet je hoe het met ons gaat? We weten veel zaken wel, maar langzaam maar zeker lijken ze soms bijna ondergesneeuwd te worden, door de waan van de dag!
Juist daarom is het ook zo belangrijk, om steeds maar weer, bewust aan de slag te blijven gaan met verbeterpunten. Het is goed om heel regelmatig onze kennis weer goed op te laten schudden en weer een klein stapje vooruit te blijven maken.
Mark stuurde drie dagen later een mailtje met daarin zijn presentatie. Heel goed, ik zat nl. weer midden in mijn waan van de dag. opende de mail en ging toen weer terug naar de dingen die ik allemaal die dag nog op de post moest zien te krijgen.....
Een week later belde hij me op. Of ik nog wist met wie ik sprak? Tuurlijk, ik wist het nog. Wat leuk dat je me opbelt. Hij had mij horen zeggen dat ik nog wel wat stappen kon maken bij ons strandbarretje. We hadden het er even over. Zo goed dat Mark dit zo in deze volgorde doet. Zo zorgt hij ervoor dat dat wat we hebben geleerd, ook echt de optimale kans krijgt om tot een verandering te laten leiden. Ik weet dat ik zelf hier het e.e.a. flink moet gaan onderzoeken met "Moments of Truth"
Ik ga zijn model daarvoor gebruiken en zal dan ook zeker tot een aantal verbeterpunten kunnen komen.
Veranderen is niet zo eenvoudig. Je hebt in eerste instantie extra kennis nodig en een stok achter de deur die je (blijft) motiveren om de stappen te blijven maken. Nog steeds is ook mijn comfortzone en de waan van de dag de grootste drempel om tot vernieuwing en verbetering te komen.
Mark bedankt voor je support! Ik hoop dat je veel van mijn vakgenoten mag supporten, wat zal het dan een grote gastvriendelijkheid worden hier in Nederland!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten