-0515-442328-

woensdag 28 maart 2018

mensen willen allereerst voelen, dat je ze serieus neemt

Vorige week begon Daan hier op onze camping aan zijn afstudeerstage. Zijn eerste dag moet voelen als een warm bad. Ik had een bord buiten neergezet, met daarop een persoonlijk welkom. Bij de koffie een stukje oranjekoek van onze plaatselijke bakker.

Vandaag begint Gerard, onze nieuwe tuinman. En ook voor Gerard reed ik vanmorgen vroeg eerst even langs onze bakker, en haalde weer oranjekoek op. Op de camping heb ik snel een mooie tekst op het bord geschreven en buiten klaar gezet. Medewerkers dat zijn onze extra handen, ogen en oren. Samen moeten we een pittige klus klaren. Er is altijd heel veel werk te doen, en we weten vaak nooit van te voren welk werk. We werken nl. met en voor heel veel mensen. En mensen zijn nu net niet zo erg voorspelbaar. We weeten nooit wat er zoal op ons pad zal komen.
Wij moeten dat met ons team van medewerkers allemaal gaan oplossen. Dan moeten onze medewerkers zich goed voelen. Ze moeten zich veilig voelen en vooral gerespecteerd voelen. Dat respect blijkt o.a. aan de aandacht die we voor ze hebben. En iedereen weet hoe belangrijk een eerste indruk is. Die kan je maken of breken. Ik ken de verhalen goed, van medewerkers waarvan de eerste dag in een grote chaos was verlopen. Soms kan je daar niets aan doen. Maar wat je wel in de hand hebt, dat moet je dan iig heel bewust, wel echt goed doen!
Daarom beginnen we met ze te laten zien, hoe blij we zijn dat ze er zijn. Het is toch een feestje wanneer je een nieuwe medewerker mag verwelkomen? De eerste dag en de laatste dag, die bepalen voor een groot deel, hoe men de werkplek zal ervaren. Zijn ze wel serieus genomen?
En natuurlijk heb ik in het verleden genoeg blunders gemaakt, ook op het gebied van de eerste dag. En langzaam maar zeker ben ik meer en meer gaan beseffen, dat juist dit belangrijke momenten zijn waar ik tijd voor vrij moet maken. En weet je dat het eigenlijk alleen maar mijn werk leuker wordt door dit soort mijlpalen te vieren met elkaar!
Heb je nog tips hoe je nog meer je medewerkers kan laten voelen, dat je ze serieus neemt? Ik ben benieuwd, wees welkom de polletjes Watersportcamping Heeg.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten