-0515-442328-

donderdag 22 november 2018

beste beentje voorzetten

Regelmatig mislukt er het een en ander bij me. Ik voel me dan een kluns of verdrietig vanwege het falen. Hoe meer ik me heb ingespannen, hoe groter het verdriet. Maar omdat we weer door moeten, kan ik niet lang blijven hangen in dat verdriet of falende gevoel.

Vroeger zei mijn vader al: verkoop je huid zo duur mogelijk. Of hij zei: Zet je beste beentje voor, meer kan je niet doen! Ik hoor het nu mijzelf zeggen tegen medewerkers of stagiaires. Ook onze kinderen probeer ik met deze zinnetjes die ooit mijn vader tegen mij zei, te empoweren.

Gister hoorde ik de psycholoog tegen onze zoon zeggen: "Maar als je je doel niet hebt kunnen bereiken. Kijk dan hoe je het hebt gedaan, en doe het de volgende keer gewoon anders!" Wanneer de ene strategie niet werkt, pak dan een andere strategie!

Zo is het ook gewoon op de camping zo. Ooit werkte voor ons de strategie om naar beurzen te gaan als Boot Düsseldorf. We hadden daar een stand, mooi ingericht en met een opvallende folder. Wijzelf als stralend middelpunt natuurlijk. Lange dagen vol enthousiasme verhalen over de camping en aan zoveel mogelijk geïnteresseerde mensen, onze folder overhandigen.
Ooit werkte dat, maar de context is inmiddels veranderd. Beurzen werken voor ons niet meer, net als de VVV. Geen enkele gast extra zullen we hierdoor weten te verleiden om voor onze camping te kiezen. Dus, als dat niet werkt om nieuwe gasten te verleiden, dan moeten we wat anders bedenken.
We moeten meer dingen doen die onze gasten, onze doelgroep, geweldig vinden. En we moeten zorgen dat we meer mensen weten te bereiken. Dus ontwikkelen we meer en meer events op onze camping. Daarmee kunnen we niet alleen meer mensen bereiken door de Free Publicity die dat oplevert, de mond tot mond reclame die hierdoor meer "aan gaat", maar het zijn ook juist deze events die het hart van onze gasten meer een huppeltje laat maken. Het ene event is het andere nog niet. Maar een ding weten we zeker, hoe meer ervaring we hebben in het ontwikkelen van events, hoe beter we zullen weten welke het meest helpvol zijn bij het behalen van onze doelen. Hoe meer ervaring betekent ook, hoe meer we hebben gefaald en hoe meer we hebben geleerd! Langzaam maar zeker heeft onze camping de positionering weten te bereiken, die we hebben bereikt. Weten onze gasten ons meer en meer te waarderen. Niet voor iedereen, maar we zijn ook niet bepaald een camping voor iedereen. Dus, als ik weer eens heb gefaald, dan denk ik maar snel: Ik heb weer veer geleerd! Volgende keer anders! De volgende morgen stap ik dan met het goede been uit bed en bewandel ik een ander pad naar ons doel!
Met het beste beentje voor, dat dan weer wel! Wanneer heb jij voor het laatst gefaald en herpakte je jezelf en deed je het daarna anders? We zijn benieuwd, wees welkom, de polletjes Watersportcamping Heeg.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten