-0515-442328-

woensdag 14 november 2018

de tijdgeest

Ik had jullie al verteld dat ik nog terug zou komen op de DDW. Ik schreef al dat ik meer en meer duurzame initiatieven zag. Onlangs studeerde onze zoon michiel af. En ook over al die verschillende onderzoeken van zijn medestudenten, zag je dat duurzaamheid meer en meer belangrijk wordt! Eindelijk zou ik zeggen. Maar er is meer over deze tijdgeest te vermelden;

Voor elke organisatie, dus ook voor die van ons, is het van levensbelang geworden om een goed en helder antwoord te hebben op de vraag;
"Waar en wanneer brengt onze dienstverlening relevantie?" Het is een simpele vraag, maar nog niet zo eenvoudig te beantwoorden. Ooit vroeg Jan van Setten het ook zo; "Wat zouden onze gasten missen wanneer de camping morgen dood is?" De vraag is natuurlijk of ze ons gaan missen (wat ik natuurlijk erg hoop) en wat dat dan is, wat ze missen. We menen allemaal dat we erg relevant zijn, van waarde. Maar als het puntje bij paaltje komt, dan zijn we nog steeds veel te makkelijk in te wisselen voor andere vrijetijds verwenners natuurlijk!
Met een toegenomen, sterk concurerende markt is van waarde zijn, nog niet eerder zo belangrijk geworden! Dat speelt niet alleen binnen onze sector, maar vrijwel in elke sector.
En daarnaast zijn er nog een heel aantal andere zaken die deze tijdgeest laat zien:
  • meer pull dan push
  • meer zendgemachtigden
  • meer co-creatie/samenwerken
  • open, transparant
  • duurzaam/circulair
  • internationaliseren
  • beeldcultuur
  • maatwerk
  • vraag gericht
  • authentiek
  • social media
Dit 11tal vraagt nogal wat van ons. Ze laten zien dat we de afgelopen decennia ons veel te veel hebben laten begiftigen in letterlijke zin (bv door CO2)Maar ook door zaken als hebzucht, de angst om wat te zullen missen, effecientie, controle, door jaloezie (gaat die meer verdienen dan mij?) de angst om nageaapt te worden, de angst voor andere culturen. Het zijn allemaal thema's die ons hebben vergiftigd. Het zijn allemaal zaken die we meer en meer moeten zien los te laten. We moeten naar een nieuw gedrag gaan. We moeten nieuwe vragen gaan stellen. Betere vragen gaan stellen:
Hoe zorgen we ervoor dat we meer en meer een magneet worden voor onze doelgroep? Hoe zorgen we ervoor dat onze gasten het meer en meer over onze camping hebben? Met welke gasten en stakeholders kunnen we meer en meer samenwerken? Waar kunnen we nog meer openheid en transparantie laten zien? Welke volgende stap kunnen we nemen in de circulaire economie? Welke internationale kansen liggen er voor ons? Welke markt kunnen we nog beter bewerken? Waar kunnen we onze geschreven communicatie nog meer door beelden vervangen? Hoe kunnen we op de belangrijke momenten in de customer journey nog meer maatwerk leveren? Beantwoorden we de vraag wel goed? Zijn we wel authentiek en waar kunnen we dat nog meer tot uiting brengen? Hoe kunnen we nog effectiever werken met social media?

Dit 11-tal is zomaar al goed voor 11 afstudeerstudenten die hierop een compleet onderzoek zouden kunnen uitvoeren. Dat geldt niet alleen voor ons, maar vast ook voor bij jou! Zeker weten dat je dan net weer wat meer toekomst bestendig zult zijn. En mocht jij een student kennen die binnenkort wil afstuderen en nog een opdracht zoekt? Wijs ze dan op ons, want we willen niets liever dan snel weer op gaan starten met deze onderzoeksvragen.
We kijken uit naar je reactie, wees welkom, de polletjes Watersportcamping Heeg.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten