We zijn in Nederland goed in het "polderen". Onderhandelen, samen zoeken naar consensus en compromieen. Juist dit is killing bij concepten. Een aansprekend concept heeft altijd sterke keuzes gemaakt. You'll hate it or you'll love it!
De consument van vandaag is juist opzoek naar sterke concepten. Die helpen hem bij het uitdragen van wie hij is. Hij loopt op nikies omdat nike vooral door coole gasten wordt gedragen. Nike ging samenwerkingen aan met Michael Jordan, later nog met Tiger Woods en andere aansprekende topsporters. Tuurlijk kozen ze die met zorg uit!
Eind jaren "80 van de vorige eeuw kochten we de camping. Camping was toen misschien wel een groot woord voor dat wat niet veel meer was dan een veredeld weiland met een toiletgebouw.
We begonnen met het opbouwen van de camping. Drainage, elektra, bomen aanplanten, speeltoestellen en een receptie en werkplaats bouwen. Daarna zijn we vooral aan de slag gegaan wat je nu "merkmanagement" zou noemen. We zijn gaan samenwerken met partijen uit de creatieve sector. Niet zomaar partijen, maar direct met die, die ons als beste paste. Dus toen we het met schrijvers wilde doen, dan ook maar direct met de eigenzinnige literaire schrijver als Tommy Wieringa. Steeds maar weer zoeken we verder naar mogelijke projecten voor onze camping. Het laatste project dat we uitvoerde was het Nachtkijkers Filmfestival. Daar werden vooral docu's en films getoond, geprogrammeerd op de Millenials. Telkens weer vragen we ons af welke zaken onze camping verder versterken als merk. Een merk opbouwen doe je niet zo maar even 1, 2, 3. Maar een merk begint wel met het maken van sterke keuzes. En vooral daarin blijven volhouden. Zoek je een eigen positionering, een eigen plekje in de markt. Dan zul je dat moeten gaan "bevechten". Dan zul je moeten gaan onderzoeken, of de markt wel op je zit te wachten. En als dat een plekje in de markt is, die vrijwel niemand nog heeft ingenomen. Dan heb je te maken met iets heel nieuws! Dan heb je nog geen voorbeelden binnen je eigen branche en zul je het moeten onderzoeken door bv. te gaan testen. Testen onder de doelgroep waarop je je wilt richten. Want ga je testen op een andere groep dan je eigen (gewenste) doelgroep, dan zul je vast compromissen moeten gaan sluiten. En juist dat is dodelijk voor je concept.
Doe geen consessies en blijf sterke keuzes maken. Uiteindelijk zal je een duidelijk, herkenbaar merk worden. Zo weet je makkelijker de juiste medewerkers te interesseren, een doelgroep te bereiken die echt blij met je is en kan je zelf vooral met meer plezier aan het werk. En ook fijn, je hoeft niet met je producten te moeten gaan prijsvechten om ze toch nog aan de man weten te krijgen. We zijn benieuwd, wat was jou meest sterke keuze die je maakte voor je merk? Wees welkom, de polletjes Watersportcamping Heeg.
De consument van vandaag is juist opzoek naar sterke concepten. Die helpen hem bij het uitdragen van wie hij is. Hij loopt op nikies omdat nike vooral door coole gasten wordt gedragen. Nike ging samenwerkingen aan met Michael Jordan, later nog met Tiger Woods en andere aansprekende topsporters. Tuurlijk kozen ze die met zorg uit!
Eind jaren "80 van de vorige eeuw kochten we de camping. Camping was toen misschien wel een groot woord voor dat wat niet veel meer was dan een veredeld weiland met een toiletgebouw.
We begonnen met het opbouwen van de camping. Drainage, elektra, bomen aanplanten, speeltoestellen en een receptie en werkplaats bouwen. Daarna zijn we vooral aan de slag gegaan wat je nu "merkmanagement" zou noemen. We zijn gaan samenwerken met partijen uit de creatieve sector. Niet zomaar partijen, maar direct met die, die ons als beste paste. Dus toen we het met schrijvers wilde doen, dan ook maar direct met de eigenzinnige literaire schrijver als Tommy Wieringa. Steeds maar weer zoeken we verder naar mogelijke projecten voor onze camping. Het laatste project dat we uitvoerde was het Nachtkijkers Filmfestival. Daar werden vooral docu's en films getoond, geprogrammeerd op de Millenials. Telkens weer vragen we ons af welke zaken onze camping verder versterken als merk. Een merk opbouwen doe je niet zo maar even 1, 2, 3. Maar een merk begint wel met het maken van sterke keuzes. En vooral daarin blijven volhouden. Zoek je een eigen positionering, een eigen plekje in de markt. Dan zul je dat moeten gaan "bevechten". Dan zul je moeten gaan onderzoeken, of de markt wel op je zit te wachten. En als dat een plekje in de markt is, die vrijwel niemand nog heeft ingenomen. Dan heb je te maken met iets heel nieuws! Dan heb je nog geen voorbeelden binnen je eigen branche en zul je het moeten onderzoeken door bv. te gaan testen. Testen onder de doelgroep waarop je je wilt richten. Want ga je testen op een andere groep dan je eigen (gewenste) doelgroep, dan zul je vast compromissen moeten gaan sluiten. En juist dat is dodelijk voor je concept.
Doe geen consessies en blijf sterke keuzes maken. Uiteindelijk zal je een duidelijk, herkenbaar merk worden. Zo weet je makkelijker de juiste medewerkers te interesseren, een doelgroep te bereiken die echt blij met je is en kan je zelf vooral met meer plezier aan het werk. En ook fijn, je hoeft niet met je producten te moeten gaan prijsvechten om ze toch nog aan de man weten te krijgen. We zijn benieuwd, wat was jou meest sterke keuze die je maakte voor je merk? Wees welkom, de polletjes Watersportcamping Heeg.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten