-0515-442328-

maandag 5 april 2021

wat zijn de drijfveren van onze gasten?

   

We zitten midden in de onderzoeken voor de camping van onze afstudeerstagiaires. Voor elk van hen is het belangrijk om onze doelgroep goed te weten doorgronden. Drijfveren zijn dan belangrijk. Niet gek dat we dan uitkomen bij het boek van Victor Lamme. Drie factoren blijken ons gedrag te bepalen: angst, hebzucht en kuddegedrag. Dit zijn de drie thema's die ons ten diepste drijven. Verankert in ons oerbrein en er is maar weinig of niets wat er tegen bestand is. Ik lees het boek van Victor Lamme en vind het een prachtige aanvulling op het boek Invloed dat ook geschreven is om de drijfveren goed te leren doorgronden.

Want ken ik de drijfveren en weet ik de koop-knop goed te raken, dan ben ik koopman. Je kunt mensen beinvloedden, als je maar op de juiste wijze de juiste drijfveren van hen weet te triggeren. Manipuleren kun je ook zeggen, maar dat klink direct weer zo negatief!

Ik lees het boek en kom er achter dat er drie drijfveren zijn waarop je kan inspelen. Angst, hebzucht en kuddegedrag. Geef ze zekerheid, iets wat ze graag willen of de veiligheid van een groep en je kunt met ze lezen en schrijven.

 Angst,  ziet hij als iets reflex-matigs. "De amygdala is een gebied in de hersenen dat negatieve ervaringen aan angst koppelt. Bezoek je een keer een heel verkeert hotel, dan wil je er jarenlang niet meer naar die keten om te overnachten. Heb je een keer op internet gelezen dat er een kind is doodgegaan na een vaccinatie, dan overschaduwt dat alle objectieve feiten. Je kunt er honderd professoren tegenover zetten die zeggen: mevrouw, het is toeval, maar de angst wint." 

 Hebzucht, "We zijn de hele dag op zoek naar beloning. Dat kan in de vorm zijn van seks of voedsel, wat fundamenteel is, om te overleven, maar het kan ook geld zijn, vriendschap, liefde of dat iemand zegt: dat heb je goed gedaan, je krijgt promotie. Als je het hebzucht noemt, vinden we het fout, maar noem je het ambitie, dan klinkt het al beter en noem je het passie, dan vinden we het prachtig. Als het doorslaat, wordt het een verslaving. Maar alles komt voort uit dezelfde drijfveer: Hebzucht.

kuddegedrag  Goede voornemens zijn gedoemd te mislukken, volgens Victor Lamme. "Veel sterker is het wanneer ánderen jou beïnvloeden geen chocolaatje te nemen. In een omgeving waarin het de norm is om dun te zijn, dreigt uitsluiting als je dik bent. We behoren graag tot een groep en onbewust zijn we telkens het gedrag van deze groep aan het kopieren. Kijk maar eens naar kapsels, kleding, automerk, soort vakanties. 

Wat kan ik hiermee als camping? Ik kan met deze drie drijfveren weer eens kritisch kijken naar mijn website. Speel ik met deze 3 drijfveren? Wat wil ik als liefste verkopen? En gebeurt dat dan wel? Hoe presenteer ik dit op onze website? Een website die uiterst goed met deze drie drijfveren speelt is die van Booking.com Op alle drie van deze drijfveren passen ze zeer effectief toe. 

Maar hoe verkoop ik de nachten in september? De periode waarbij mijn toeristische gast vrijwel niet wil komen kamperen. Misschien is het wel onze slechtst bezochte maand. En wat moet ik dan doen, om die toch vol te krijgen, spelend met deze drie drijfveren? Ik ben benieuwd, misschien heb jij een tip voor ons? Wees welkom, de polletjes Watersportcamping Heeg.

                                

Geen opmerkingen:

Een reactie posten