-0515-442328-

maandag 12 april 2021

it's about the mind change

 

de klimaatverandering vraagt om een mentale verandering. We moeten ons doen en laten, fundamenteel veranderen. We moeten nieuwe, nadere normen en waarden ontwikkelen. Naar minder en beter inkopen. We moeten dus een nieuw denken en doen ontwikkelen.En als ik 1 ding in dit corona jaar heb gezien, dan is het wel dat we ons gedrag radicaal kunnen veranderen, mits de pijn (en angst) maar groot genoeg is. 

En dat gegeven geeft hoop! Ik weet nog goed dat ik op 28 maart over de A6 reed richting Den Haag en onderweg de eerste auto pas zag bij Lelystad. Geen mens op de weg te zien. Bij Gouda, bij het grote tankstation, geen auto te bespeuren! Een vreemde gewaarwording. Maar iedereen hield zich toen enorm gedeisd en het was dus stil op straat.

We kunnen het dus, ons gedrag aanpassen. Maar dat dit heel moeilijk is, dat ervaar ik zelf ook elke week weer opnieuw!

Soms heb ik onvoldoende kennis. Zo dacht ik dat spuiten met schoonmaakazijn, de meest milieu vriendelijke versie is. Dat blijkt toch niet zo te zijn. Jaren lang hebben we dan ook het milieu daarmee extra schade toegebracht!

Soms heb ik de kennis wel, maar is het snelle aanbod er even niet. Neem nu melkproducten. Ik weet dat ik die beter kan kopen bij de boer die het het meest eco-vriendelijk doet. Maar als ik geen tijd heb om er even langs te rijden, dan grijp ik toch even in de supermarkt een pak melk of een stuk kaas mee.

Soms is het gewoon niet te betalen, neem nu een aardwarmte pomp. Daarmee kan je met heel weinig energie, heel veel warmte ontvangen. De pompen op zich vragen weinig onderhoudt, ze gaan enorm lang mee. Maar omdat het prijskaartje ervan zo hoog is, lijkt het onbereikbaar.

Het zijn maar drie voorbeeldjes waarom het nu vaak nog zo lastig lijkt. Maar wanneer we de pijn meer ervaren van de klimaatcrisis, dan zijn we wel bereid om ons gedrag aan te passen. Graag zelfs. Het is misschien wel net zo iets als dat we jaren lang, ten koste van ons lichaam, we geld willen verdienen. En wanneer we onze gezondheid hebben verloren, we al het geld dat we hebben willen inzetten, om onze gezondheid maar weer terug te krijgen. Ik heb hier geen goede oplossingen, hoe we als maatschappij ons gedrag radicaal kunnen veranderen. Maar ik denk wel, dat we samen alles op alles moeten zetten om samen de goede mind change te pakken te kunnen krijgen. Kennis en inspiratie is hierbij zeker een goede, net als boegbeelden die het goede voorbeeld geven. We zouden graag op onze camping hierin van grotere betekenis willen zijn. Wat denk jij dat zou helpen om samen deze mind change aan te kunnen? Ik ben benieuwd, wees welkom, de polletjes Watersportcamping Heeg.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten