Blijf in onzekere tijden zoals deze Corona Crisis kritisch op jezelf en op je organisatie. Is dit wel het moment dat je je moet laten zien en horen? En wanneer je wil communiceren, wat is dan je boodschap? Soms is het beter om je even op de achtergrond te houden.
Wanneer ik kijk naar afgelopen zomer, toen we helemaal overspoeld werden met een vraag naar kampeerplaatsen, kan ik maar een ding denken; Wat het niet beter om juist totaal niet in de media te verschijnen?
In het vroege voorjaar kregen we een podium op Omroep Friesland, we werden door het Jeugdjournaal geïnterviewd en er verschenen diverse artikelen in verschillende kranten. En daarmee werd er gewerkt aan merkaandacht en merkbekentheid. Nog meer mensen die de camping "zien"! Na juli en augustus afgelopen jaar, hadden we ruim 1700 reserveringsaanvragen ontvangen, die we niet eens hadden kunnen beantwoorden. De mensen hadden totaal niets van ons gehoord! Omdat ik alleen op de receptie was, 7 dagen per week. We waren niet in staat geweest om mensen te hebben voor de receptie. En dus stond ik daar er alleen voor. Dan heb je bij een volgeboekte camping, je handen wel vol aan alleen al de gasten op de receptie. Ondertussen stond de telefoon roodgloeiend, en ook daar hadden we ongeveer 100 gemiste oproepen per dag!
We zijn nu een jaar verder. En ook nu zien we enorm veel meer belangstelling voor onze kampeerplaatsen in het hoogseizoen. Het voorseizoen is kennelijk voor velen nog wat te onzeker. Mijn verwachting is dat we het hoogseizoen over twee a drie weken ook al helemaal volgeboekt hebben. En ook dat is een probleem. Immers, hoe kan je nu een aantrekkelijke camping zijn, wanneer je vooral tegen je potentiele gast moet zeggen dat je vol zit?
Dus is het beter om af en toe vooral erg op de achtergrond te blijven. Juist even niet teveel persaandacht! Dus al zeker niet de pers gaan opzoeken. Want dan komen er nog meer gasten op je af. Of toch wel, voor alle innovaties die we dit seizoen introduceren? En wat te denken van de nieuwsbrief, moeten we die nog wel maken? Want ook daar zien we dat na het versturen van de nieuwsbrief, er weer veel reacties op komen, dus ook in de vorm van reserveringsaanvragen. Hoe om te gaan met alle social media kanalen? Is dit wel het moment om foto's en verhalen te blijven delen? Want ook daar zie je dat het bijdraagt aan merkaandacht en merkbekentheid. Het zijn duivelse dillema's. En ik weet echt niet wat het juiste is. Ik weet wel dat het post corona tijdperk weer hele nieuwe uitdagingen zal gaan geven. Denk alleen al aan de totaal ingestorte internationale markt. Zullen we ooit weer die Duitsers, Engelsen, Belgen, Fransen en Italianen ontvangen in de mate waarin we dat in het Pre-Corona tijdperk deden?
Ik ben benieuwd naar je reactie, wat denk jij moet je bij een veel te hoge vraag naar je producten nog wel blijven communiceren? Even een pas op de plaats houden. En hoe dan? We zijn benieuwd, wees welkom, de polletjes Watersportcamping Heeg.
Hoi Karin,
BeantwoordenVerwijderenIk heb de recreatiewereld leren kennen als "dynamisch", om niet te zeggen grillig. En mediageniek. Hete zomers zorgen voor dampende publicaties, een verregend tentje met immer positieve doorzetters doet het ook goed in de nieuwsberichten. Dat laatste levert jouw als campinghouder overigens niks op, hooguit annuleringen waar je op dat moment natuurlijk ook niet op zit te wachten.
Naar mijn idee is de boodschap: houd altijd contact met je gasten want je hebt genoeg te melden wat ze graag willen horen! Boodschap 2: houd zelf de regie. Met andere woorden: blijf die nieuwsbrief sturen en laat van je horen via de socials. En de media? Die hebben hun eigen agenda!Kom je in de krant dan is dat mooi meegenomen, maar realiseer je goed dat in de krant van vandaag, morgen de vis wordt verpakt ;-)
Veel succes Karin, we spreken elkaar! Groeten, Hans van Houten
Hans, excuus van mijn late reactie. Super dat je hebt gereageerd, dat zijn prachtige aanvullingen! Wb de krant als visverpakking, tegenwoordig blijven deze digitaal ook "eeuwig" bestaan. Hans tot ooit, plots, Groet & glimlach, Karin
Verwijderen