-0515-442328-

zondag 29 april 2012

Bekijk de wereld om je heen alsof je net van de maan bent gevallen!

Het is moeilijk vind ik, om met een verwonderende blik de wereld te bekijken om je heen. Ik geef mezelf zeker een aantal keren per week de opdracht om met een extra scherpte, met extra ontvankelijkheid, de wereld om me heen op te nemen. Ergens ben ik dat in de loop der jaren verloren, het schijnt bij de volwassenheid te horen, groter groeien. Ik vind het vooral kleiner groeien........
Het heet efficient werken en doen. Met een duidelijke doelstelling zo snel en goedkoop mogelijk dat doen dat wat er van je wordt verwacht. We kunnen alle processen zo controleren dat we nu heel efficient kunnen werken. En werkelijk, het heeft me zeker ook veel gebracht maar ik denk dat ik, net als de meeste organisaties, daarin ben doorgeslagen. Ik vind het goed van mezelf dat ik in no-time alle boodschappen voor 3 dagen bij Albert Heijn kan halen terwijl ik tussen naar binnen gaan en naar buiten komen maar 16 minuten heb zitten. Sterker nog, ik verwijt Jacob wel eens dat hij altijd zo loopt te treuzelen bij dezelfde winkel. Ik weet feilloos de weg te vinden, weet op welke hoogte en in welk schap ik de boeren soepgroenten kan vinden. Trouwens, ik heb geen idee wat een zakje kost, let ik helemaal niet op. En als ik mijn wagentje vol heb gegooid weet ik ook vaak de beste kassa te kiezen. De ene medewerkster gaat nu eenmaal wat sneller dan de ander en ik kijk ook altijd goed wie ervoor staan. Tja, ik vind dat ik daar erg goed in ben. Maar ben ik dat wel? ik heb geen idee welke nieuwe producten er bij zijn gekomen, sterker nog elke twee weken eten we zo ongeveer hetzelfde. Gemakkelijk heet dat. Hoef je niet zo na te denken en gaat alles lekker snel. Maar de leukste maaltijden zijn toch die, die we met zorg hebben samengesteld. Laten dat nu net die maaltijden zijn waarvoor ik me heb laten verrassen, die ik weloverwogen heb gekozen en samengesteld. Ik heb gekeken, misschien geroken en gevoeld. Het kan zijn dat ik ook goed heb gehoord, iemand die me erover vertelde.....Ik heb met extra verwondering naar de schappen gekeken en gevonden. Ik vond de bereiding spannender en ook al onze kinderen vonden het leuker om aan de maaltijd te gaan beginnen. We proeven en bekijken wat er op ons bord is gekomen, praten erover. De beleving is vele male intenser! Het is mooi dat we alles lekker snel kunnen doen, bijna met onze ogen dicht erdoor kunnen roetsjen. Maar telkens weer blijkt maar dat het sterk ten koste gaat van de beleving! Daaom af en toe mezelf dwingen om heel rustig, met een slakkegangetje de wereld om me heen waar te nemen. Het is zoveel meer inspirerender.... Kom ook bij ons onthaasten, wees welkom! De Polletjes http://www.watersportcampingheeg.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten