-0515-442328-

maandag 16 april 2012

Kamperen tussen de Friese cultuur

Ik maak me zorgen, zorgen over alle bezuinigingen die met name de komende jaren veel kapot zullen maken. De met zorg opgebouwde cultuurschatten als bv Het stoomgemaal in Lemmer, maar ook de orkesten die bij bosjes (dreigen te) verdwijnen. Vanzelf is het goed dat beleidsmakers worstelen met de vraag of er geld gestopt moet worden in cultuur, fietspaden, veiligheid, parken of sociale zekerheid. Maar er wordt wel al te vaak, te snel als eerste een blik geworpen op de mensen met cultuur in hun portefueille. Alsof het een speeltje voor de elite is of misschien de krenten in de pap..... Maar ik ben ervan overtuigd dat snijden in de cultuurbudgetten op de wat langere termijn betekend dat we in onze eigen vingers snijden. Met cultuur kunnen we een gebied onderscheiden van de andere gebieden. Op kleiner niveau zie je dat steden die lang en hard hebben ingezet op het ontwikkelen van hun eigen cultuur, zich ook ten tijde van een neergaande economie, toch collectief weten te plussen!
Kijk nu eens naar de stad Eindhoven. Vroeger woonde ik daar om de hoek, mijn vader was een van die geimporteerde werknemers die naar het zuiden trokken om bij Philps aan de slag te gaan. Nee, Eindhoven had geen sfeer, het was koud en kil met al die fabriekshallen zo midden in het centrum. Weinig oude bomen. Ja er was wel een Bijenkorf, een van Abbenmuseum en vooral de ijsbaan en het evoleon niet te vergeten. Maar dan had je het wel gehad. Als we voor de gezelligheid gingen, lekker uit eten enzo, dan gingen we naar Den Bosch. Kijk daar was het wel gezellig. Afgelopen weekend was ik weer even in Eindhoven. Het viel me op dat ook buiten de DDW er een heel goede sfeer heerst in Eindhoven. Er zijn op verrassende plaatsen geweldige winkeltjes waar je van jonge ontwerpers de mooiste dingen kunt scooren tegen betaalbare prijzen. De mensen zijn relaxt, vrij en eigenzinnig. Er zijn grappige restaurantjes gekomen en je hoort ook meer muziek in de stad. Er is hier iets gebeurt..........er is gekozen! Als we kijken naar de kaarten zoals die staan in het boekje muziek in de stad, dan valt me op dat we hier in Friesland relatief veel musea binnen handbereik hebben, relatief veel rijksmonumenten hebben maar ik zie ook dat we realtief weinig theater en concert voorstellingen hebben en podiumkunsten hebben. Ook zie ik, als ik naar buiten kijk, dat het overwegende argrarische Friesland van 20 jaar geleden is veranderd in een gruwel! Zeldzaam weinig koeien lopen nog buiten, als er vee loopt zijn het Friese paarden of schapen. De weilanden die ooit met kleine bollingen in het land lagen, zijn nu sterk vergroot, omzoomd door brede sloten en de grasmat bevat echt geen zuring of boterbloem meer, nee alles is naar de hand van efficient ondernemen gezet, met dank aan alle subsidiestromen vanuit Brussel die deze mega boerenbedrijven hebben gestimuleerd. Ik maak me zorgen, want we hebben zoveel te verliezen, hoelang zullen we nog relatief veel museums en rijksmonumenten hebben? En wat als......hebben we dan nog een gezicht zo zonder alle krenten? Wil jij nog snel wel genieten van alle moois wat we nu nog wel hebben? Wil je nog door ons gewezen worden op de fietspaden die nog wel langs akkertjes van weleer leiden? Wees welokom, we vertellen je er graag over! Watersportcamping Heeg, de Polletjes! 0515-442328

Geen opmerkingen:

Een reactie posten