-0515-442328-

dinsdag 17 april 2012

Metafoor, lekker duidelijk maar wel aan bederf onderhevig zonder onderhoud.

Het is alweer ruim een jaar geleden dat ik een super interessante presentatie kreeg van Christel Bassing over wat een metafoor kan doen voor je organisatie. Ik was helemaal enthousiast maar zoals dat wel vaker gaat, ik heb er eigenlijk een jaar niets mee gedaan. Stom natuurlijk. Afgelopen weekend bezoek ik de Efteling en check even bij een mevrouw die daar werkte in een van de winkeltjes wat ook weer hun metafoor was en of het werkt. Ze weet waar ik het over heb, BETOVER, maar als ze weer probeert de kernwaarde op te noemen dan hapert het toch behoorlijk. Jammer, want kennelijk heeft de metafoor aan kracht verloren. Onze dochter heeft bij The Disneycompagny stage gelopen. Ook daar werken ze met een metafoor. Personeel loopt daar elke ochtend door een tunnel die vol is gehangen met de kernwaarde die personeel ook mee moet uitdragen. Zo zie je maar dat ook een sterk uitegwerkte metafoor iets is dat aan vergankelijkheid is onderworpen. Wil je met je organisatie naar een hoger plan klimmen, dan is dat niet iets waar je maar even aan hoeft te werken, het blijft herhalen, herhalen en herhalen. Maar ik ga nu toch echt werken aan een metafoor, want het kan altijd beter. Wil je ons ook meehelpen onze organisatie te verbeteren? Vertel me wat je als liefste nog beter ziet! Wees welkom, een groet & glimlach, De Polletjes

Geen opmerkingen:

Een reactie posten