-0515-442328-

maandag 17 september 2012

aardappel cultuur

We zitten gezellig aan de borrel met vrienden die we weer veel te lang niet hebben gesproken. Bij kletsen, niets hoeft en we genieten van elkaars verhaal en het goede glas wijn. Dan zegt Yvette; weet je wat u zo leuk is aan Italie? Elke streek heeft echt zijn eigen keuken! Tijd om extra recht te gaan zitten, want Italianen zijn meesters in het verpakken van hun producten! Ik luister, hoor wat ze zegt maar langzaam maar zeker krijg ik een steeds helderder beeld van hoe onze keuken eigenlijk in elkaar zit! Wij hier in Fryslan hebben een aardappelcultuur. En een worsten en koeken cultuur. Voordat ik hier neerstreek wist ik niet eens dat er zoveel verschillende aardappelen bestonden. Je had blauwe, groene en rode zakken aardappelen in mijn beleving. Nee, de groenteboer hier had een wand vol met allerhande rassen aardappelen. Tot grote teleurstelling van mijn schoonmoeder heb ik ook nooit het koken van aardappelen onder de knie gekregen. Ik hou het nog steeds lekker veilig op de kleibintjes, een echte vastkoker voor de kenners. Voor de watjes zeg maar. Het is bepaald niet ongewoon dat we het op feestjes over de aardappelen hier hebben. Hoe ze van 't jaar weer zijn, of je al de nieuwe hebt enz. Nergens in Nederland kan je bij de slager ook zoveel soorten worsten zien liggen. Een van de grote bekende hier is natuurlijk de friese droge worst. Bij de slager in het dorp hangen ook vol trots alle gewonnen wedstrijden die hij heeft behaald, jaar na jaar! Nog steeds is hij een toppertje op dat gebied! Maar ook de koek die we hier eten bij verjaardagen, oranjekoek. Oneerbiedig gezegd een soort ontbijtkoek met wat sinaasappel smaak toevoeging en afgemaakt met een roos suikerig laagje en een toefje slagroom. Hier zie je zelden bonbon's of fijn gebak. Als je even de toegangspoort naar Friesland (de afsluitdijk) weer terug rijdt heb je deze cultuur niet meer. Net als in Italie dus, een zeer streek gebonden keuken. Nu hoeven we dat alleen nog maar beter te gaan verpakken en uitdragen. Misschien nog even een betere, minder nuchtere naam aan deze aardappelcultuur beleving toevoegen. Heb jij hiervoor een idee? Ik ben echt benieuwd naar jou reactie! Laat je het me weten? Wees welkom, de Polletjes/ Watersportcamping Heeg http://www.facebook.com/campingheeg

Geen opmerkingen:

Een reactie posten