-0515-442328-

vrijdag 14 september 2012

BNR interview met Jorritsma

Vanmorgen op naar het start eiland in Sneek. Met een pittig windje en donkere wolken hangen boven het Sneekermeer krijg ik een aller aardigste veerman die me vrolijk met zijn tuffertje, stinkend naar een machine kamer naar de overkant brengt. Mijn zomerse bloesje (alweer te optimistisch voor vandaag) is al rap klets nat en zo ook mijn snoet en make-up. De aankleding is leuk, hier is wat te beleven. Een huizenhoge microfoon maakt dat duidelijk en ook de vele vlaggen, kussens e.d. geven al een positieve boost! Ik ontmoet bekende en voor mij nog onbekende, drink mijn koffie en praat met deze en gene. We krijgen een instructie van de regiseur, als ik dit doe; en ze klapt lekker enthousiast, dan klappen jullie ook. Oww, zijn we klapvee, een opmerking die ik uit verschillende monden hoor vallen. Dan begint het interview met John Jorritsma. Hij krijgt enkele dilemma's voorgeschoteld waartussen hij mag kiezen, later krijgt hij de kans om hierin zijn nuance aan te brengen. De presentator vraagt meer ondernemers naar Friesland of meer toeristen naar Friesland? Tot mijn ontsteltenis zegt hij; ondernemers! Later poogt hij mij ervan te overtuigen, en de rest van de zaal natuurlijk ook, dat wanneer er meer ondernemers komen, de toerist vanzelf ook wel komt. Die hebben we al, vergoeilijkt hij.....Lieve John, wat zou ik hierover graag met jou een avondje verder op door willen praten. Ik ben ervan overtuigd dat je hier even een verkeerde afslag hebt genomen. En natuurlijk kook ik dan lekker, en verwelkom ik je met al mijn warmte zoals dat een goede gastvrouw betaamd. Ik zou je vertellen over het toerisme dat naar Friesland komt, het aantal overnachtingen dat al jaren een dalende lijn laat zien in de hele provincie. Dat er meer ondernemers kapot gaan dan dat er nieuwe bijkomen. Tenminste als we alle ZZPérs niet meerekenen. Ik zou vertellen over de problemen die de recreatie kent, natuurlijk met ondersteuning van wetenschappelijke onderzoeken zoals die van Marko Hekkert, Hans Mommaas of Frank Go. Ik zou je vertellen hoe het in Eindhoven vroeger was, mijn vader zijn eerste baan was daar toevallig bij Philps. Eindhoven is ook pas gaan groeien en zich gaan positioneren als een hippe regio, toen de design academy zich goed ging ontwikkelen. John, je zal wel geen tijd hebben, maar ik had echt wel graag hierover willen praten met je. Wees welkom, een groet & glimlach! De Polletjes-Watersportcamping Heeg http://www.facebook.com/campingheeg

Geen opmerkingen:

Een reactie posten