-0515-442328-

maandag 3 september 2012

eenvoud siert de mens

Het is moeilijk bescheiden te blijven....Proberen om in eenvoud te leven, het valt niet mee. Maar eenvoudig denken dat is wel heel lastig met alle mogelijkheden om je heen. We worden gedreven door de waan van de dag. De buurvrouw heeft een smartphone, dan moet ik die ook hebben. Kijk eens wat die allemaal kan, echt gaaf! Maar wil ik dat wel? Heb ik het nodig of wordt ik er blij van? Ik wil helemaal niet bereikbaar zijn als ik niet op de camping ben. Stel je voor, kan ik een keer mee met de kinderen naar de hockeyclub, krijg ik nog telefoon. Noteer het nummer maar en ik bel later direct terug. Maar je kan hem toch gewoon uit zetten? Ja, waarom heb ik dan een mobiele telefoon nodig? Ik weet van mezelf dat ik momenten van rust nodig heb, momenten voor mezelf, dan zou een mobiele telefoon mij alleen maar extra onrust geven! Kortom ik schiet er niets mee op behalve dat het mij misschien cooler zou maken. Hetzelfde geldt ook voor andere producten en diensten. Welke waarde bieden ze me, wat doen ze voor me? Het valt niet mee om in eenvoud te leven, om bij jezelf te blijven. Door allerhande (marketing) trucjes worden we steeds meer en intenser verleid om wel nieuwe producten of diensten af te nemen. En voordat je het weet heb je de zoveelste nieuws gekocht. Op een feestje hoor je een vet verhaal over een weekendje weg naar Barcelona. De volgende dag kijk je op verschillende sites en heel "toevallig" is er een aanbieding en heb je al geboekt voor je het weet. En natuurlijk, als je terug komt heb je geen saai weekend gehad. Je bent via Schiphol vertrokken, had een uur en tien minuten vertraging, maar ach het is toch dichtbij, nietwaar. Maar al met al ben je van je huis naar hotel wel zeven uur verder. En dat op de terugweg ook weer. Als je eerlijk bent heb je eigenlijk van de drie volle dagen maar eentje echt genoten en was de rest best pittig. Maar nee, saai was het niet, je hebt ook het een en ander gezien en beleeft en je hebt op het volgende feestje ook weer wat te vertellen. Maar, waarom niet beter je eigen landje ontdekken? Binnen 4 uur ben je van noord naar zuid gereden, meestal ben je dus maar twee uurtjes onderweg om ook voor jou in een totaal andere omgeving te zijn! Heb je het stoomgemaal in Lemmer wel eens bezocht? Staat notabene op de lijst van Unesco!Of een van de andere culturele pareltjes die Friesland rijk is? Heb je de afgelopen tien jaar nog wel eens in een tentje geslapen? En hoe was dat? Toch ook weer een hele belevenis! Om er heerlijk lekker uit te zijn hoef je niet ver weg te gaan, ook bij jou om de hoek is van alles te beleven. En weet je hoe lekker het is om vanuit een nog eenvoudigere plek als een tentje terug te gaan naar je eigen huis? Je krijgt weer nieuwe waardering voor al het gemak en comfort, maar je genoot ook tijdens je weekendje weg van het lekker "ouderwetse"gevoel van samen afwassen enzo. Gewoon genieten van de kleine dingen van het leven geeft zoveel meer rust! Wil je ook weer even lekker genieten in eenvoud en de rijke culturele erfgoederen bezoeken? Wees welkom! Watersportcamping Heeg, De Polletjes, http://www.facebook.com/campingheeg

Geen opmerkingen:

Een reactie posten