-0515-442328-

vrijdag 22 mei 2015

diversiteit als antwoord op disruptie

Als bedrijf moet je zoveel mogelijk radartjes in de gaten houden. Vanuit diverse kanten komen kansen en bedreigingen voorbij en het is ondoenlijk om die allemaal zelf op te vangen. En wanneer je allemaal zelf soortige, mensen in dienst hebt, dan heb je een te beperkt zicht op de radartjes.

Neem nu bv. de oude mannen, met grijze pakken, je kent ze wel! Allemaal rijden ze in een bepaald type auto, lezen dezelfde kranten, bekijken dezelfde TV programma's. Kortom, ze hebben dezelfde lifestyle en interesses. En wanneer je juist zo je organisatie inricht, dat alle poppetjes aan de top vanuit hetzelfde hout gesneden zijn, ga je dan ernstig zorgen maken! Dan kun je er gif op innemen dat je niet alles mee krijgt in deze extreem snel veranderende wereld! Sterker nog, ik kan je beloven dat het volgend jaar nog harder gaat, en het jaar daarna nog harder. De technologie verandert keihard, concurrentie komt vanuit onverwachte hoeken, en de gast (of klant) van morgen, die volgen we nu ook al bijna niet meer.....
Sta dus open voor diversiteit en kneed van daaruit een eenheid. Je hebt nu meer dan ooit jonge mensen nodig, mensen met een groot empatisch vermogen om alle veranderingen, alle kansen en mogelijkheden te analyseren, om daarna te kunnen duiden en toe te passen op je eigen bedrijf. Wat een geluk dat vrouwen meer dan gemiddeld beschikken over dat empatisch vermogen, dus denk ik ook dat er juist in de komende jaren, enorme kansen liggen voor met name jonge vrouwen. En we weten al een paar jaar dat het nieuwe groot, klein is. Een kleine, slagvaardige organisatie die flexibel en snel de dingen wel of niet op pakt. In kleine organisaties zijn vaak minder regels, zijn plat en wendbaar. En juist daar voelen jonge (vrouwen) zich meer dan thuis. Ze kunnen pragmatisch te werk gaan en hun waarde makkelijk en zichtbaar toevoegen aan de organisatie.
Niet voor niks gaan we van ADAM naar EVA. De tijd voor de jonge vrouw vanuit alle windstreken en met zoveel mogelijk cultuurverschillen. Want zo zijn we in staat om zoveel mogelijk veranderingen op onze radar waar te nemen. Binnen onze camping sturen we bewust en op jonge mensen en op diversiteit. We zijn het lang niet altijd met elkaar eens. En ik zou zeggen, gelukkig! Want juist dan wordt het interessant, dan ontstaat er de dsicussie en pas dan komen verschillende inzichten die juist ervoor gaat zorgen dat je de dingen niet voor zoete koek aan neemt. Zo kunnen we elkaar ook weer inspireren en in balans houden!

Hoe zorg jij dat je alle signalen binnen krijgt om goed te kunnen koersen met je bedrijf? Ik ben nieuwsgierig, laat je het mij weten? Wees welkom, Watersportcamping Heeg, de Polletjes.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten