-0515-442328-

zondag 24 mei 2015

en wie hebben er allemaal een probleem?

We hebben een probleem in de sector, het aantal kampeerovernachtingen neemt jaar in jaar uit een beetje af. Op landelijk niveau gezien dan. Dat is zeker niet alleen een probleem voor de camping eigenaren, het probleem begint ook voor andere groter en groter te worden. Maar wie zijn die andere dan? Want wanneer we dat weten, kunnen we een consortium op richten om gezamenlijk het probleem het hoofd te gaan bieden.

Ik ga maar even kijken vanuit onze eigen camping. Wanneer er bij ons minder gasten komen, heeft dat direct ook effect op de retail, de horeca in het dorp. Het heeft effect op de gemeenten (inkomsten toeristen belasting, onroerend zaak belasting). Maar ook onze leveranciers zullen het merken zoals botenbouwers, zeilmakers, instructeurs van de verschillende watersporten. Maar vergeet ook leveranciers niet die je incidenteel benaderd als website bouwers, bouwbedrijven, verzekering bedrijven of zonnepanelen leveranciers. En wat te denken van medewerkers, wanneer het hier jaar in jaar uit terug loopt met het aantal overnachtingen, dan lopen waarschijnlijk ook onze inkomsten terug. Minder overnachtingen betekend vaak toch ook minder personeel! En wat te denken van een partij als de branche organisatie, de RECRON? Tuurlijk hebben zij dan ook een probleem, vooral wanneer we zien dat er een trend is te zien die al jaren aanhoudt bij diverse campings. Er zijn nogal wat mensen, wat partijen die dan samen met mij een probleem hebben! Wanneer we die inventarisatie hebben gemaakt gaan we kijken, filteren, op die partijen die met mij het grootste probleem hebben. Zien ook zij dat er een probleem is? Zijn het mensen die ook proactief de boel willen vernieuwen? Noteer ze dan als ideale partners. Want met hen zou je dan samen kunnen kijken HOE het probleem (met welk proces) dat het beste is op te lossen. Ga nog niet direct pragmatisch in de WAT, WAAROM en WAARTOE zitten, dat zijn de inhoudelijke oplossingen. Het HOE centraal stellen zorgt ervoor dat je samen het proces gaat uitpluizen.
Gelukkig hebben wij vorig jaar 20% meer gasten ontvangen. Daarvoor zijn we heel dankbaar, maar daar hebben we ook hard voor moeten werken. Niets komt voor niets zeg maar! Maar ook wij maken ons zorgen over het toeristisch kamperen, ook dat doen we al jaren. Het imago hebben we jaren tegen gehad, gelukkig zien we de laatste jaren prettige ontwikkelingen, vooral onder de paarse doelgroep, die het kamperen weer aan het herontdekken zijn. Kamperen is weer cool aan het worden. Volgens ons zijn we in de recreatie nog te beperkt met andere partijen bezig, partijen die met ons ook een probleem hebben. Ook de Recron is al jaren bezig om de economische waarde van de recreatie beter en meer te duiden. We kunnen het probleem veel beter in gezamenlijkheid op gaan lossen. Door meer en beter uitpluizen van waar de kansen liggen, om zo te versnellen in de richting van de gedroomde toekomst. Pas dan kan er een verandering komen, want pas wanneer iedereen de urgentie van het probleem ziet en de inhoud kent, is die bereid om vol energie het veranderende avontuur aan te durven.

Hoe gaat het met jouw organisatie? Gaat het goed of heb je een probleem? En wie hebben er nog meer een probleem, samen met jou? Ik hoop dat je ook snel aan de slag gaat met het vormen van een consortium en straks ook een droomtoekomst tegemoet zult gaan! Ik ben benieuwd en mocht je vragen hebben, laat het mij weten! Wees welkom, de polletjes Watersportcamping Heeg.
https://www.facebook.com/campingheeg



Geen opmerkingen:

Een reactie posten