-0515-442328-

zaterdag 30 mei 2015

HELP, waar blijft toch de noodzakelijke veranderkracht???

Het knaagt aan mij, want ook wij zoen echt nog onvoldoende! En we moeten nu tempo maken met het roer omgooien, want anders kan het wel eens helemaal mis gaan!

Daar zit ik dan, het verhaal van Marjan Minnersma van Urgenda te beluisteren. Ondernemend Friesland heeft een bijeenkomst georganiseerd met als thema Duurzaam. Het is gezellig, we praten met die en die maar dan begint Marjan met haar presentatie. Marjan doet het knap, want het verhaal komt met donderend geraas bij me binnen. Ze houdt een bevlogen verhaal, goed onderbouwt en met een heftige boodschap. Hoe wij met onze aarde omgaan is zeer zorgelijk! Niet dat ik dit verhaal voor het eerst hoor. Wubbo Ockels verzorgde een prachtige presentatie in Sneek, Marc Cornelissen vertelde wat hij bij zijn poolexpedities allemaal zag. En steeds weer ben ik naar huis gegaan en heb een klein, een heel klein stapje gemaakt. Van een gas vretende verwarmingsketel, naar een HR ketel. Van alles in de kliko of container gooien naar beter scheiden, van gloeilamp naar LED verlichting. Maar het tempo waarin ik dat doe thuis en op onze camping, is zeker niet hoog genoeg! Ik moet meer doen, het sneller doen en vooral nog slimmer doen! Marja vertelde al dat het eerste deel van haar presentatie bijna depressief opwekkend zou kunnen zijn, maar dat ze daarna vooral haar best gaat doen om de boel optimistisch en met praktische stappen zal gaan afsluiten.
Er is veel werk aan de winkel te doen, dat besef is keihard binnen gekomen. Vooral omdat we werden geconfronteerd met de snelheid waarmee we de laatste paar decennia afkoersen op een regelrechte ramp. NU MOETEN WE HARD AAN DE BAK, JIJ EN IK, OMDAT NIET ONZE KINDEREN NU AL WAT KUNNEN DOEN, EN ONZE OUDERS HET MISSCHIEN NIET MEER KUNNEN DOEN. We zullen nu, samen met elkaar, de boel van verduurzaming moeten gaan opschalen en tempo gaan maken. Want op dit moment zijn we al 70% van onze biodiversiteit verloren, onze grondstoffen zijn over 50 jaar gewoon OP! Omdat de aarde sinds 1850 al 1,9 graden warmer is geworden, En in Afrika het zelfs al over die critische grens van +2 graden is gestegen naar 2,3 graden! Door die temperatuur stijging al 40% minder cacao wordt geproduceerd, en in California al 25% minder voedsel door de opwarming en droogte is geproduceerd. Wat denk je wat voor enorme sociale onrust dat alleen al gaat veroorzaken? We moeten het anders gaan doen, nu, jij en ik! Neem vooral een kijkje op de website van Urgenda, want ik hoop dat ook jij nu extra gedreven bent om verder op te gaan schalen in de verduurzaming!
Mocht je vragen hebben, dan hoor ik ze graag, wees welkom de polletjes, Watersportcamping Heeg.
https://www.facebook.com/campingheeg

Geen opmerkingen:

Een reactie posten