-0515-442328-

maandag 14 december 2015

bevlogenheid vs. productief

Ik heb het altijd al gedacht, bevlogenheid jaagt je resultaten omhoog. Uit onderzoek van Peter Dona en Marcel van Marrewijk (BG magazine 2012) staan dan ook de resultaten van hun onderzoek waaruit blijkt dat bevlogen medewerkers heel wat te brengen hebben voor organisaties!

De voordelen zijn enorm:

  • Bevlogen medewerkers zijn 18% productiever dan niet bevlogen medewerkers.
  • Ze verzuimen ca. 30% minder
  • Ze werken 62% veiliger
  • Ze realiseren 14% meer klanttevredenheid
En als laatste, organisaties met een hoog aantal bevlogen medewerkers leveren 19% meer toegevoegde waarde aan hun stakeholders en lijken minder last te hebben van de recessie en leveren een hoger langetermijnresultaat dan organisaties met weinig bevlogen medewerkers.
Maar waarom sturen we niet meer op bevlogen medewerkers? In Nederland blijkt maar 20% (1 : 5)
medewerkers. In Nederland zijn we vooral tevreden (90%), maar bevlogen......Dat kan je natuurlijk de medewerkers niet kwalijk nemen, het is puur een leiderschaps falen zou ik zeggen. Dienend leiderschap blijkt het meest passende te zijn wanneer we meer willen sturen op bevlogen medewerkers. Een leider met aandacht en energie om de medewerkers te laten groeien en ontwikkelen. Deze leiders zijn gericht op inspiratie en motivatie van de medewerkers. Door de medewerkers te versterken in hun ontwikkeling, ontstaat er bevlogenheid.
Ik probeer wel steeds op deze dienende wijze mijn medewerkers en stagiaires aan te sturen. Maar de praktijk is toch altijd weer net wat weerbarstiger dan ik zou willen. Waar blijf ik met mijn dienend leiderschap als ik als een malle tijdens een topweekend om moet gaan met een overboeking? Waar blijf ik als ik thuis een ziek kind heb dat me al twee keer belde omdat ze me nodig heeft? Waar blijf ik als een van onze gasten dringend (medische) hulp nodig heeft? Waar blijf ik als ik zelf eens met mijn verkeerde been uit bed ben gestapt? In de praktijk valt het lang niet altijd mee, om bewust te blijven sturen op bevlogen medewerkers op onze camping. Maar de cijfers vanuit het onderzoek van Peter en Marcel laten wel zien dat alle momenten (en dat zijn er heel erg veel) dat ik het wel kan doen, ik er alles aan moet doen, om in mijn rol als leider, vooral deze dienend te vervullen.
Al was het alleen al voor de 14% meer klanttevredenheid!
Hoe inspireer en motiveer jij je medewerkers, ik ben benieuwd, wees welkom, de polletjes Watersportcamping Heeg.
https://www.facebook.com/campingheeg

Geen opmerkingen:

Een reactie posten