-0515-442328-

dinsdag 15 december 2015

economie gaat over schaarste....toch?

Ik ben net terug uit India en Nepal, een weekje. Nog steeds heb ik een kuch van al die vieze smog. De zon kon al die weken nauwelijks door het wolkendek van de smog komen. Economie, dat gaat toch over schaarste? Hoe zit het dan met de vieze lucht, de vervuilde grond en het vieze grondwater vol antibiotica en hormonen?

De prijs voor het economische (geld) groei wordt met vervuiling vooral in landen als India en Nepal betaald. Blijft een wat vreemd gezicht, mensen op straat met mondkapjes voor, maar waarschijnlijk had ik die ook beter kunnen dragen voor mijn eigen gezondheid. Hier in Friesland was dat een van de dingen die me opviel bij thuiskomst, de schone lucht! Maar er zijn nog zoveel dingen die we niet zo een, twee, drie zullen zien of ervaren. Neem nu vervuild grondwater, vol antibiotica en hormonen. Je ziet het niet, je proeft het niet....maar het is wel eng!
Nu heb ik zelf aan den lijve ondervonden hoe het is om in een zwaar vervuilde omgeving te verblijven. Wanneer ik mijn neus snuitte, kwam er pik zwart snot uit. Wanneer ik mijn haar waste, liep er grijs water in het afvoerputje van de douche. Ik ging na vier weken weer naar huis, en daarmee is die luchtvervuiling voor mij opgelost. Misschien is het de milieutop in Parijs die ook nu net (eindelijk) een afspraak heeft weten te maken met alle bestuurders van deze aarde. Gelukkig maar, ik hoop heel erg, dat het onze aarde, alle mensen ook echt wat gaat brengen. Dat we ons allemaal echt houden aan deze afspraken en dat we de ambitie nakomen om de temperatuurstijging niet boven de anderhalve graden te laten komen. De aard opwarming is een ding, de vervuiling met hormonen en antibiotica is een tweede en dan heb ik het nog niet eens over alle andere ellende die we elkaar aandoen zoals conflicten en oorlogen. De wereld, het leven, is niet zo heel erg eerlijk. Laten we allemaal verder kijken dan onze comfortzone groot is. Laten we onze eigen verantwoording hierin nemen. Gewoon op klein micro niveau, ik op onze eigen camping. Wanneer iedereen dat doet, dan zouden we al heel erg ver zijn! Kijken hoever we zelf komen met nul negatieve impact!
Ik ben benieuwd naar jouw idee, wees welkom, de polletjes Watersportcamping Heeg.
https://www.facebook.com/campingheeg

Geen opmerkingen:

Een reactie posten