-0515-442328-

vrijdag 11 december 2015

een camping als podium om anders denkenden te ontmoeten

Ik vind het verhardende debat over vluchtelingen en moslims vreselijk. Het gebrek aan empathie ligt hier wellicht aan ten grondslag. In onze steeds maar meer en meer geindividualiseerde maatschappij. En wij zijn er allemaal voor verantwoordelijk, maar dat betekend ook dat ik er ook zelf wat aan kan doen, maar wat dan?

Hoe kan je met een camping het debat wat verzachten? Kamperen is typisch voor "kaaskoppen" en watersport zo mogelijk nog meer. Zelden zie je er mensen met een wat meer dan gemiddeld kleurtje rond lopen. Een ander gegeven is dat mensen tijdens hun vakantie meer dan gemiddeld open staan voor nieuwe ervaringen en dingen. Hoe cool zou het zijn wanneer onze camping dan meer dan gemiddeld mensen met een kleurtje weet te verleiden om bij ons te komen kamperen. Zo kunnen wij kaaskoppen, de mensen met een wat donkerdere huid, met een andere culturele achtergrond treffen en echt ontmoeten! Ik weet zeker dat er dan in ieder geval een paar mensen al een wat zachtere kijk op het debat zullen hebben. En dat is precies wat ik wens, een wat mooiere wereld. Ik kan daar zelf dus wel degelijk wat in betekenen! Dus afgelopen zomer ben ik met de uni van Groningen en Stenden hogeschool uit Leeuwarden aan de slag gegaan. We zijn een onderzoek aan het opstarten hoe we, in eerste instantie 2e en 3e generatie mensen met een Turkse achtergrond, op onze camping kunnen verleiden. Niet makkelijk, zeker niet voor de hand liggend, maar wel heel uitdagend en hopelijk bijdragend aan een verzachtend debat. De uitkomsten weten we nog niet, we zitten midden in het onderzoek. Maar hoe mooi zou het zijn wanneer we in de zomer van 2016 bij een paar van onze gasten al een verzachtende kijk op het debat hebben weten te krijgen?
Wij zijn zeker niet uniek in onze wens, in Londen is het Empathiemuseum onlangs geopend. De initiatiefnemer en filosoof Roman Krznaric brengt bezoekers met andere mensen in contact en traint ze via verschillende technieken om zich beter in een ander te verplaatsen.
Mijn volgende bezoek aan Londen zal ik dan ook zeker combineren met een bezoek aan dit museum, ik ben heel benieuwd. Net als de uitslag van de onderzoeken voor onze eigen camping. Mocht je nog tips voor ons hebben over dit onderwerp, laat het ons dan weten! Wees welkom, de polletjes Watersportcamping Heeg.
https://www.facebook.com/campingheeg

Geen opmerkingen:

Een reactie posten