-0515-442328-

donderdag 9 juni 2016

aandacht en visueel bewustzijn bepalen ons beeld van de wereld

Dol gelukkig komt ze de receptie binnen. Een meisje van een jaar of acht schat ik. Haar stralende ogen, haar springerige enthousiasme.....Hoe aanstekelijk is geluk! Ze toont me in haar hand een piep klein steeltje met daaraan vast, vier kleine, tere blaadjes. Een echt klavertje vier! Ze had heel lang zitten speuren in het gras, en je weet, we hebben veel gras! En toen zag ze plots haar grote schat van deze dag.

Het brengt me terug naar mijn jeugd. Vol aandacht en gefocust op een visuele herkenning en dan plots zoiets moois als een klavertje vier kunnen vinden. Wat is aandacht eigenlijk? Is dat niet veel meer dan een sterke focus hebben op? En dat wat ik zie, is eigenlijk heel veel meer dan wat me opvalt, waar ik me bewust van ben. Zou dit meisje wel hebben gezien dat er in het perkje, grenzend aan het graslandje, allemaal vergeet me nietjes bloeien? Daar had ze vast geen aandacht voor! Hoe zorg ik er nu voor dat mijn (potentiele) kamperende gasten juist die dingen en beelden gaan zien, die ik ze het liefst zoveel mogelijk mee zou willen geven. Hoe zorg ik ervoor dat ze de dingen die ik ze liever niet zoveel laat zien, ze die ook niet zullen opmerken? Hoe zorg ik ervoor dat ze die dingen zien waar ze energie en inspiratie van krijgen? Want dat is wat we verkopen. En hoe meer ik daarvan aan onze kamperende gasten kan verkopen, hoe blijer en tevredener onze gast is. Aandacht bepaalt wat je wel en wat je niet van de wereld meekrijgt. En het kan haast niet anders, of daarin kunnen we de boel manipuleren. Of sturen zoals veel marketeers dat graag liever zouden zeggen.
Hoe zorg ik ervoor dat onze gasten meer van die mooie klavertje vier momenten zullen krijgen. Van die momenten waarop ze toch nog het pareltje van de dag of week zullen vinden? Misschien dat een student psychologie me daar mee zou kunnen helpen, ik ben benieuwd, Misschien dat jij ook al een goede tip voor ons hebt? Wees welkom, de polletjes, Watersportcamping Heeg.
https://www.facebook.com/campingheeg

Geen opmerkingen:

Een reactie posten