Tuurlijk, het heeft heel lang goed gewerkt, de KPI's. Maar het is de vraag of je je medewerkers van vandaag en morgen nog wel optimaal laat presteren door KPI's te hanteren. Steeds vaker hoor je geluiden als; geloven in de zaak, in de visie van je organisatie.
Want juist door te gaan sturen op die zogenaamde Kritische Prestatie Indicatoren, lijken medewerkers nog minder verantwoordelijk voor de organisatie en zorgen ze er als een soort van zombies voor dat de grote baas die KPI's krijgt die hij wenst. U wilt sturen op de verkoop van bitterballen, wij sturen op de verkoop van bitterballen. U wenst te sturen op een hoge NPS score, dan sturen we daar op en vragen alleen de gasten waarmee we een persoonlijk gesprek hebben gevoerd. Maar trek je juist de medewerkers aan die voor jou als organisatie kiezen omdat je een bepaalde droom hebt, een bepaalde visie hebt, dan weten medewerkers ook hoe zij hun waarde kunnen aanwenden om die droom te gaan bereiken. Zorg dat hun drijfveren gevoed en geprikkeld blijven, zodat ze bevlogen zijn. Zorg dat hun talenten erkend worden, in plaats van belonen voor bepaalde doelen. Zorg dat ze een onderdeel zijn van de community, grote kans dat je dan veel sneller en wendbaarder je droom als organisatie zult gaan bereiken. Wij zijn er trots op dat meer dan de helft van onze stagiaires na al die jaren, zeker jaarlijks nog bij ons lang wippen. Onze eerste stagiaire Janneke kwam in 1994 en we zien en spreken haar regelmatig. Ze heeft inmiddels haar eigen camping. Haar visie en de visie die wij voor onze camping hebben, hebben heel veel overlap. De wijze hoe wij met onze kamperende gasten omgaan ook.Dat maakte dan ook dat we mooie partners voor elkaar zouden zijn. Zo was het ook, zelfs nog steeds na zoveel jaren. Hoe eigenzinniger je visie, Hoe meer men er zelf ook een mening over kan hebben, hoe groter de betrokkenheid van je (potentiele) medewerkers en stagiaires.
Hoeveel van je medewerkers weten wat jij voor visie voor het bedrijf hebt? Hoeveel medewerkers krijgen de grote vrijheid en verantwoordelijkheid om die droom te gaan bereiken?
Wat doe je om je medewerkers gedreven te houden bij die droom? Allemaal vragen, maar de grote vraag blijft natuurlijk, durf jij het aan om van je zombiebanen af te komen? We zijn heel benieuwd, wees welkom, de polletjes Watersportcamping Heeg.
https://www.facebook.com/campingheeg
Geen opmerkingen:
Een reactie posten