-0515-442328-

zaterdag 4 juni 2016

focus op teamwork is focus op

Een team dat moet samenwerken (en welk team hoeft dat nu niet?) opereert het beste na wat afspraken. Wanneer we weten wat ons doel is, onze strategie, onze karakters, onze talenten en onze verbondenheid is, dan zullen we beter in staat zijn om dat samenwerken ook tot een succes te krijgen.

Het is belangrijk dat we op onze camping ons doel goed voor ogen houden. We hebben het er veel over, we willen onze kamperende gasten energie en inspiratie geven. Niet zomaar een beetje maar we gaan voor de 9+ ervaring! Dat doel, dat moeten we zeker wekelijks weer benoemen. Daarvoor bespreken wat de individuele medewerker voor bijdragen heeft geleverd bij het verwezenlijken van dat doel. Zo zal Mark, onze tuinman een andere bijdrage leveren dan dat onze stagiaire Indhira dat met haar MVO onderzoek doet. We geven elkaar dus feedback de geleverde prestatie en in hoeverre die heeft bijgedragen aan het doel. Het geven van de juiste feedback is niet alleen help vol bij het bereiken van ons doel, maar geeft ook een verbeterde teamcohesie. Die teamcohesie, die is er niet zomaar, daar moet je elke dag aan werken. Helaas lukt het me niet altijd om ervoor te zorgen dat ons relatief kleine team, dan ook functioneert als een team. Het is zeker niet handig om een sub groepje te hebben, die er andere waarden en dromen op nahoud. Maar toch gebeurt dat af en toe. Zo ook dit jaar. Het koste me steeds meer moeite om "de boel bij elkaar te houden". Er ontstond doordat de doelen van onze organisatie langzaam maar zeker steeds meer af gingen wijken van de individuele doelen. De vraag die ik mijzelf had moeten stellen was: "Wat zou ik veranderen, als ik met deze groep morgen door zou moeten gaan?"Maar die vraag heb ik mezelf niet gesteld, ik bleef porren en trekken en bleef proberen te focussen op en ons bedrijfsdoel en op de samenwerking tot het einde van de periode tot een goed einde te laten komen. Uiteindelijk wil je gewoon dat je iedereen toch recht in de ogen kunt blijven aankijken. Maar makkelijk was dat niet, ik ben ook een mens van vlees en bloed. Ook ik zit mijn mijn eigen gevoel in mijn donder. Wanneer de dingen "scheef" gaan, dan kost dat onnoemlijk veel energie. Daarom is het altijd beter om alleen al uit energie overwegingen, eerder bij te sturen. Wat zou ik veranderen wanneer ik het over zou kunnen doen? Ik zou zorgen dat dat "hellende vlak" niet had kunnen ontstaan. Ik had meer moeten kijken of we in ons team, met onze route, deze mensen hun talenten hadden kunnen laten opbloeien, ook binnen ons eigen bedrijfsdoel.

Ik ben benieuwd, hoe doe jij dat met je bedrijfsdoel en hoe zorg jij ervoor dat je die prettig en goed blijft behalen? Misschien kun je ons nog een tip geven? Wees welkom de polletjes Watersportcamping Heeg.
https://www.facebook.com/campingheeg

Geen opmerkingen:

Een reactie posten